Raspunsuri concise la zece intrebari despre alegere

Raspunsuri concise la zece intrebari

despre alegere

  1. Ce inseamna alegere?

Mai intai, sa vedem ce inseamna acest cuvant. Conform DEX-ului „alegere” exprima „actiunea de a (se) alege si rezultatul ei”; iar verbul „alege” inseamna „a prefera ceva sau pe cineva; a-si fixa preferintele asupra unui fapt sau asupra unei persoane.” In Biblia in limba romana (traducerea D. Cornilescu) gasim urmatoarele cuvinte cu referire la doctrina biblica a alegerii: a alege – de 11 ori, alegere – de 6 ori, si ales – de 102 ori; ce inseamna aceasta doctrina biblica? Inseamna ca Dumnezeu in harul Sau il alege pe pacatos, iar nu pacatosul il alege pe El. Aceasta alegere a fost facuta inca de la inceput in Cristos prin harul si vointa suverana a lui Dumnezeu pentru o mantuire si o mostenire vesnica:

In El, Dumnezeu ne-a ales inainte de intemeierea lumii, ca sa fim sfinti si fara prihana inaintea Lui” (Efeseni 1:4)

Veniti binecuvantatii Tatalui Meu de mosteniti imparatia, care v-a fost pregatita de la intemeierea lumii!” (Matei 25:34)

In El am fost facuti si mostenitori, fiind randuiti mai dinainte, dupa hotarirea Aceluia, care face toate dupa sfatul voiei Sale” (Efeseni 1:11)

2. Ce versete principale invata ca Dumnezeu a ales indivizi pentru mantuire inainte de intemeierea lumii?

(Romani 8:29-30) „Caci pe aceia, pe cari i-a cunoscut mai dinainte, i-a si hotarat mai dinainte sa fie asemenea chipului Fiului Sau, pentruca El sa fie cel intai nascut dintre mai multi frati. Si pe aceia pe cari i-a hotarat mai dinainte, i-a si chemat; si pe aceia pe cari i-a chemat, i-a si socotit neprihaniti; iar pe aceia pe cari i-a socotit neprihaniti, i-a si proslavit”.

(Efeseni 1:4) “In El, Dumnezeu ne-a ales inainte de intemeierea lumii, ca sa fim sfinti si fara prihana inaintea Lui”

(2 Tesaloniceni 2:13) „Noi insa, frati prea iubiti de Domnul, trebuie sa multumim totdeauna lui Dumnezeu pentru voi, caci de la inceput Dumnezeu v-a ales pentru mantuire, in sfintirea Duhului si credinta adevarului”

(2 Timotei 1:9) “El ne-a mantuit si ne-a dat o chemare sfanta, nu pentru faptele noastre, ci dupa hotararea Lui si dupa harul care ne-a fost dat in Cristos Isus, inainte de vesnicii”

(Apocalipsa 17:8) „Fiara, pe care ai vazut-o, era, si nu mai este. Ea are sa se ridice din Adanc, si are sa se duca la perzare. Si locuitorii pamantului, ale caror nume n-au fost scrise dela intemeierea lumii in cartea vietii, se vor mira cind vor vedea ca fiara era, nu mai este, si va veni”

  1. Cum poti impaca alegerea cu expresia „oricine vrea?”

Este foarte simplu. Daca Dumnezeu nu a ales indivizi pentru mantuire, niciodata nimeni nu va raspunde la chemarea „oricine vrea.” Doar cei alesi, prin harul dat de Dumnezeu raspund chemarii Sale. Domnul Isus a spus ca nimeni nu va veni, cu exceptia celor carora Dumnezeu le da vointa sa vina.

(Ioan 6:44) „Nimeni nu poate veni la Mine, daca nu-l atrage Tatal, care M-a trimis; si Eu il voi invia in ziua de apoi „

(Ioan 6:64) „Dar sunt unii din voi care nu cred. Caci Isus stia de la inceput cine erau cei ce nu cred, si cine era cel ce avea sa-L vanda”

Oamenii nu vor veni prin puterea vointei firesti. Dar cei alesi vin deoarece El lucreaza in ei si vointa si infaptuirea bunei Sale placeri.

(Ioan 1:13) „Nascuti nu din sange, nici din voia firii lor, nici din voia vreunui om, ci din Dumnezeu”

(Romani 9:16) “Asa dar, nu atarna nici de cine vrea, nici de cine alearga, ci de Dumnezeu care are mila”

(Filipeni 2:13) „Caci Dumnezeu este Acela care lucreaza in voi, si va da, dupa placerea Lui, si vointa si infaptuirea”

  1. Nu este alegerea prea misterioasa pentru a fi inteleasa si predicata?

Noi nu negam faptul ca alegerea este misterioasa. Si noi ne grabim sa adaugam ca la fel este si restul Cuvantului lui Dumnezeu si doctrinele din el pentru omul firesc.

Dar, atat cat ne invata Scriptura noi negam faptul ca alegerea nu poate fi inteleasa. Daca noi avem Duhul Sfant, noi putem intelege aceasta doctrina pentru ca ne este revelata in toata Biblia. Cel mai mare mister al alegerii este acela ca Dumnezeu a ales orice pacatosi nevrednici si depravati pentru mantuire, pe cand ei toti, pe buna dreptate meritau iadul. Scriptura ne spune pur si simplu ca voia lui Dumnezeu a fost sa faca asa. Noi predicam alegerea pentru ca ea este invatata in Biblie si fiindca daca ea este inteleasa corect este o mare binecuvantare pentru copiii lui Dumnezeu.

5. Cum ramane cu 2 Petru 3:9 care spune ca Dumnezeu nu vrea ca vreunul sa piara?

2 Petru 3:9 nu spune aceasta. Haideti sa-l citim in intregime:

Domnul nu intarzie in implinirea fagaduintei Lui, cum cred unii; ci are o indelunga rabdare pentru voi, si doreste ca nici unul sa nu piara, ci toti sa vina la pocainta”

Petru, aici, nu scrie tuturor. Ceea ce spune, ca Domnul doreste ca nici unul sa nu piara, nu se refera la toti. El spune clar ca indelunga rabdare a lui Dumnezeu este pentru „VOI.” Cine sunt (acesti) „voi” intrebi tu? Citeste 1 Petru 1:1-2 si 2 Petru 3:1, si vei descoperi ca Petru a scris amandoua epistolele alesilor lui Dumnezeu.

(1 Petru 1:1-2) „Petru, apostol al lui Isus Cristos, catre alesii cari traiesc ca straini, imprastiati prin Pont, Galatia, Capadocia, Asia si Bitinia, dupa stiinta mai dinainte a lui Dumnezeu Tatal, prin sfintirea lucrata de Duhul, spre ascultarea si stropirea cu sangele lui Isus Cristos: Harul si pacea sa va fie inmultite!”

(2 Petru 3:1) „Prea iubitilor, aceasta este a doua epistola, pe care v-o scriu. in amandoua, caut sa va trezesc mintea sanatoasa, prin instiintari”

Petru le raspunde aici batjocoritorilor care isi bateau joc de speranta crestinilor in a doua revenire a lui Cristos. Batjocoritorii spun: ,,Unde este fagaduinta venirii Lui?” (vers. 4)

(2 Petru 3:4) “si vor zice: ,,Unde este fagaduinta venirii Lui? Caci de cind au adormit parintii nostri, toate ramin asa cum erau de la inceputul zidirii!”

Petru explica faptul ca Domnul nu a venit inca pentru ca are o indelunga rabdare pentru alesii sai. El doreste ca nici unul din ei sa nu piara ci cu totii trebuie sa vina la pocainta. Sa spui ca Domnul doreste ca nici unul din intreaga lume sa nu piara releva o totala neintelegere a atributelor lui Dumnezeu din partea unuia care face o asemenea afirmatie. Daca Dumnezeu nu si-ar exercita vointa, aceasta ar dovedi ca El nu este suveran si omnipotent si l-ar face pe El sa fie supus vointei umane. Vointa lui Dumnezeu, si nu vointa omului este suverana. Iar atata timp cat exista oameni care mor si merg in iad, este clar ca nu este voia lui Dumnezeu sa fie salvati.

(Daniel 4:35) „Toti locuitorii pamantului sunt o nimica inaintea Lui; El face ce vrea cu oastea cerurilor si cu locuitorii pamantului, si nimeni nu poate sa stea impotriva maniei Lui, nici sa-I zica: Ce faci?”

  1. Daca alegerea este adevarata, atunci nu este Dumnezeu nedrept?

Nu. Aceeasi Biblie care invata alegerea, afirma ca Dumnezeu e drept.

(Isaia 45:21) „Spuneti-le, si aduceti-i incoace, ca sa se sfatuiasca unii cu altii! Cine a proorocit aceste lucruri dela inceput, si le-a vestit de mult? Oare nu Eu, Domnul? Nu este alt Dumnezeu decat Mine, Eu sunt singurul Dumnezeu drept si mantuitor, alt Dumnezeu afara de Mine nu este”

Atunci cand Dumnezeu a ales pe unii pacatosi nevrednici pentru mantuire, El nu a facut nici o nedreptate. Ei merita iadul pentru pacatul lor, este drept sa mearga acolo. Nu alegerea lui Dumnezeu ii trimite acolo, ci pacatele lor. Alegerea lui Dumnezeu doar binecuvanteaza cu mantuire o mare multime pe care nici un om nu o poate numara.

(Apocalipsa 7:9-10) „Dupa aceea m-am uitat, si iata ca era o mare gloata, pe care nu putea s-o numere nimeni, din orice neam, din orice semintie, din orice norod si de orice limba, care statea in picioare inaintea scaunului de domnie si inaintea Mielului, imbracati in haine albe, cu ramuri de finic in mani; si strigau cu glas tare, si ziceau: ,,Mantuirea este a Dumnezeului nostru, care sade pe scaunul de domnie, si a Mielului!”

  1. Nu are fiecare oportunitatea de a fi mantuit?

Este o nebunie sa vorbesti despre un om pierdut ca avand „oportunitatea” de a fi mantuit. Singura oportunitate pe care o doreste este sa-si traiasca viata dupa bunul sau plac. Separat de Duhul Sfant cel datator de viata prin harul suveran al lui Dumnezeu nimeni nu ar vrea vreodata sa fie mantuit. Domnul Isus a spus ca oamenii iubesc intunerecul mai degraba decat lumina.

(Ioan 3:19) „Si judecata aceasta sta in faptul ca, odata venita Lumina in lume, oamenii au iubit mai mult intunerecul decat lumina, pentruca faptele lor erau rele”

  1. Ce se intelege prin alegere NECONDITIONATA?

Alegere neconditionata inseamna ca Dumnezeu si-a facut alegerea fara a fi influientat de nimic anticipat in acei pe care El i-a ales. Alegerea lui Dumnezeu a fost facuta potrivit cu buna lui placere in ceea ce El si-a propus.

(Efeseni 1:9) „Caci a binevoit sa ne descopere taina voiei Sale, dupa planul pe care-l alcatuise in Sine insusi…”

Omul nu l-a influentat in nici un fel pe Dumnezeu, sa aleaga sau sa nu aleaga.

  1. De ce predicam Evanghelia, daca unii sunt oricum alesi sa mearga in cer?

Alesii lui Dumnezeu nu sunt alesi doar pentru a merge in cer, ci ei sunt alesi pentru a fi mantuiti in aceasta viata iar mai tarziu sa mearga in ceruri. Noi predicam Evanghelia tuturor oamenilor pentru ca Duhul foloseste aceasta, pentru a-i chema pe alesi afara din mijlocul natiunilor lumii. Alesii sunt chemati la mantuire prin Evanghelia lui Isus Cristos. Toti cei alesi vor auzi Evanghelia si vor fi mantuiti in timpul vietii lor, pentru ca asa a randuit Dumnezeu.

(Fapte 13:48) „Neamurile se bucurau cind au auzit lucrul acesta si preamareau Cuvintul Domnului. Si toti cei ce erau randuiti sa capete viata vecinica, au crezut”

(Ioan 6:37) “Tot ce-Mi da Tatal, va ajunge la Mine; si pe cel ce vine la Mine, nu-l voi izgoni afara”

10. Inseamna alegerea ca Dumnezeu a anticipat cine vor fi aceia care se vor pocai si vor crede, a stiut astfel dinainte cine va fi mantuit, asa ca i-a ales pe ei sa fie mantuiti?

Cu siguranta nu. Nu ar fi fost nevoie de alegerea oamenilor pentru mantuire, daca Dumnezeu ar fi anticipat ca ei vor crede. Nu exista deloc alegere intr-o astfel de doctrina. Nu ar avea mai multe consecinte, decat daca presedintele va decreta ca si maine va fi o zi. Va fi zi maine, cu sau fara un decret prezidential. Dumnezeu nu a prevazut pocainta si credinta in nimeni, decat daca El s-a hotarat sa le dea. Dumnezeu a randuit mai dinainte ca alesii Lui vor fi inviati spiritual si vor primi darul pocaintei si credintei de Sfant. Pocainta si credinta nu sunt fapte firesti, ci daruri nemeritate de Pocainta vine de

(Fapte 5:31) „Pe acest Isus, Dumnezeu L-a inaltat cu puterea Lui, si L-a facut Domn si Mantuitor, ca sa dea lui Israel pocainta si iertarea pacatelor”

(2 Timotei 2:25) “Sa indrepte cu blandeta pe potrivnici, in nadejdea ca Dumnezeu le va da pocainta, ca sa ajunga la cunostinta adevarului”

(Ieremia 31:18-19) „Aud pe Efraim bocindu-se: M-ai pedepsit, si am fost pedepsit, ca un junc nedeprins la jug; intoarce-ma Tu, si ma voi intoarce, caci Tu esti Domnul, Dumnezeul meu! Dupa ce m-am intors, m-am cait; si dupa ce mi-am recunoscut greselele, ma bat pe pulpa; sint rusinat si ros de rusine, caci port ocara tineretei mele”

Credinta este data de Dumnezeu.

(Ioan 10:26-27) “Dar voi nu credeti, pentruca, dupa cum v-am spus, nu sunteti din oile Mele. Oile Mele asculta glasul Meu; Eu le cunosc, si ele vin dupa Mine”

(Ioan 6:67-70) „Si noi am crezut, si am ajuns la cunostinta ca Tu esti Cristosul, Sfantul lui Dumnezeu. Isus le-a raspuns: Nu v-am ales Eu pe voi cei doisprezece? Si totus unul din voi este un drac”

(Matei 16:17) „Isus a luat din nou cuvantul, si i-a zis: ,,Ferice de tine, Simone, fiul lui Iona; fiindca nu carnea si sangele ti-a descoperit lucrul acesta, ci Tatal Meu care este in ceruri”

(1 Corinteni 3:5-8) “Cine este Pavel? Si cine este Apolo? Niste slujitori ai lui Dumnezeu, prin care ati crezut; si fiecare dupa puterea data lui de Domnul. Eu am sadit, Apolo a udat, dar Dumnezeu a facut sa creasca: asa ca nici cel ce sadeste, nici cel ce uda nu sunt nimic; ci Dumnezeu, care face sa creasca. Cel ce sadeste si cel ce uda, sunt tot una; si fiecare isi va lua rasplata dupa osteneala lui”

(Efeseni 2:8) “Caci prin har ati fost mantuiti, prin credinta. Si aceasta nu vine de la voi; ci este darul lui Dumnezeu”

(Filipeni 1:29) “Caci cu privire la Cristos, voua vi s-a dat harul nu numai sa credeti in El, ci sa si patimiti pentru El”

Aceasta idee, ca Dumnezeu isi bazeaza alegerea pe ceva anticipat la un individ, este arminianism pur.