Îndreptăţirea prin credinţă

Îndreptăţirea prin credinţă

Romani 3.24.

Si sunt socotiti neprihaniti, fara plata, prin harul Sau,

prin rascumpararea care este in Hristos Isus.

Termenul indreptatire este unul printre cei mai importanti termeni din Sfanta Scriptura . Cornilescu il traduce cu neprihanire . In greaca termenul este δικαιούμενοι ( dikaioumenoi ) .

Acesta poate fi tradus: indreptatire , dreptitudine sau justificare . Apare de 39 de ori in Noul Testament . Este folosit de apostolul Pavel de 30 ori în cartea Romani între capitolele 2.13 şi 5.1.

Ce nu inseamna indreptatire sau justificare :

nu inseamna ca esti drept ca si cand nu ai fi pacatuit niciodata

nu inseamna ca vii inaintea lui Yahweh ca sa dai socoteala de pacatele tale ( sa ti le justifici )

nu inseamna ca o persoana devine dreapta cand crede in Cristos in sensul ca nu va mai pacatui niciodata ( nu inseamna ca devii perfect )

Definitia indreptatirii sau justificarii :

Este o hotarare juridica , un act juridic care are mai mult de a face cu justitia lui Yahweh .

Inseamna ca El de la tronul Sau te declara drept fata de El si te trateaza ca si cand ai fi fost drept inaintea Lui .

Este un act prin care Dumnezeu transfera pacatul credinciosului asupra lui Cristos Isus cand a murit ca jertfa de ispasire si tot El transfera asupra credinciosului ascultarea perfecta a lui Cristos de Dumnezeu .

Acesta este actul prin care credinciosul este socotit indreptatit (neprihanit cum zice Cornilescu) .

Dumitru Cornilescu cam rateaza termenul traducandu-l cu neprihanire . In DEX 2009 acesta este definit în felul următor:

NEPRIHĂNÍT, -Ă, neprihăniți, -te , Care este fără prihană, fără păcat, fără vină, pur, curat, nepătat, imaculat; cast. – ne- +prihănit ( „păcătos, vinovat” < prihană).

Greşala lui Cornilescu a constat în înlocuirea termenului îndreptăţire care este un termen juridic, cu un cuvânt de natură morală – fără vină, fără pată. Cuvântul îndreptăţire vorbeşte de hotărârea lui Dumnezeu de a ne socoti drepţi în baza meritelor lui Cristos. El arată gloria jertfei. Însă cuvântul neprihănire are în vedere unul din efectele jertfei, şi anume spălarea sau curăţirea. Astfel acest termen trunchiază măreţia jertfei şi a hotărârii lui Dumnezeu cu privire la aleşi.

Cum poate fi un om indreptatit inaintea lui Yahweh ?

Religia ofera 2 solutii :

indreptatire prin fapte ( propriile eforturi, decizii, atitudini şi merite)

indreptatire prin gratiere – har ( printr-un favor nemeritat acordat selectiv şi gratuit de Creator )

Indreptatire prin fapte ( indreptatire prin propriile eforturi, decizii, atitudini şi merite ) .

Pentru a intelege cat mai bine diferenta indreptatirii prin fapte sau har o sa luam un exemplu cu cinci categorii de oameni credinciosi .

Imaginati – va pe un ateu intreband un musulman : ,, Daca ar fi sa mori in clipa de fata unde ar merge sufletul tau ? ”

Musulmanul ar raspunde : ,, In Paradis ! ”

Ateul : ,, Si care ar fi baza indreptatirii tale de esti atat de convins ? ”

Musulmanul : ,, Am crezut in Allah , am crezut Coranul , mi-am efectuat perelinajele , am implinit tot ce imi cerea Allah si ca atare sunt indreptatit sa merg in Paradis ! ”

Imaginati-va aceeas intrebare a ateului pusa si unui evreu :

Evreu ar raspunde : ,, In Paradis ! ”

Ateul : ,, Si care ar fi baza indreptatirii tale de esti atat de convins ? ”

Evreul : ,, In primul rand sunt evreu din semintia lui … , am fost taiat imprejur in ziua a opta , am tinut toate sabatele si sarbatorile sfinte , am fost ascultator intru – totul legii lui Adonai . Am pazit toata Tora (primele 5 cărţi ale V.T.) si am crezut fiecare cuvant al Tanah – ului (V.T.). Am implinit tot ce trebuia implinit si acesta este motivul pentru care sunt indreptatit sa merg in Paradis . Nu am nici o indoiala de aceasta . ”

Imaginati-va aceeas intrebare a ateului pusa si unui ortodox :

Ortodoxul ar raspunde : ,, In Rai ! ”

Ateul : ,, Si care ar fi baza indreptatirii tale de esti atat de convins ? ”

Ortodoxul : ,, Am primit sfantul botez de prunc , am avut administrate toate cele 7 taine , cinstesc sfanta cruce , sunt nelipsit in fiecare duminica de la slujba deoarece stiu ca in afara bisericii mele nu este mantuire , imi marturisesc de fiecare data pacatele duhovnicului meu , cinstesc pe sfinti, pe îngeri si pe Preacurata Fecioara Maria este mijlocitoarea mea la Dumnezeu , imi fac in fiecare an perelinajul la Sfanta Paraschieva, la Arsenie Boca, dau de pomana saracilor . Sunt sigur ca in momentul cand o sa mor , voi merge in sanul lui Avraam ! ”

Imaginati-va aceeas intrebare a ateului pusa si unui evanghelic:

Evanghelicul ar raspunde : ,, In Rai cu siguranta ! ”

Ateul : ,, Si care ar fi baza indreptatirii tale de esti atat de convins ? ”

Evanghelicul : ,, Am auzit vestea cea buna ( Evanghelia ) , am crezut in inima mea si la ultima chemare am decis sa ies in fata , sa ma predau si sa Il aleg pe Cristos . Am luat decizia inteleapta la momentul potrivit si I-am deschis usa inimii mele si dupa aceea L-am intronat ca Domn si Mantuitor . Am spus rugaciunea pacatosului si pastorul m-a asigurat ca din acel moment am viata eterna . Imi citesc Biblia zilnic , ma rog Lui , fac milostenii , particip la biserica, îmi dau zeciuiala si sunt implicat activ si in castigarea altora pentru Cristos . Nu am nici o indoiala ca daca ar fi sa mor chiar in clipa de fata , eu voi trece in prezenta Domnului ! ”

Imaginati-va aceeas intrebare a ateului pusa si unuia care crede îndreptăţirea prin har suveran şi gratuit:

Acesta ar raspunde : ,, Merg in Cer ! ”

Ateul : ,, De ce care ar fi baza indreptatirii tale de esti atat de convins ? ”

Cel ce crede harul : ,, Pentru ca ,, Iata ca sunt nascut in nelegiuire, si in pacat m-a zamislit mama mea ” si ,, M-am ratacit de la iesirea din pantecele mamei mele …. . ” ,, Am calcat orice Lege a lui Dumnezeu si am pacatuit cat am putut de mult impotriva Lui . ”

,, Stai omule ar spune ateul la un moment dat , pe toti ii inteleg , ca merg in cer , pe musulman , pe evreu , pe ortodox , pe evanghelic . Ei sunt drepti fata de Dumnezeul lor , ei o merita , sunt buni deoarece au lucrat pentru aceasta , au facut tot ce le-a stat in putinta . Dumnezeul lor le-o datoreaza ! Tu insa din nefericire imi spui exact opusul . Spui ca mergi in Cer alaturi de Domnul tau dar eu unul nu vad nici un motiv pentru care ar trebui sa te aflii acolo ! Care este baza nadejdii tale ?

,, O sa merg in Cer in Raiul lui Dumnezeu nu pe baza meritelor mele ci , pe baza si in virtutea meritelor lui Cristos Isus !

Vedeti acum si intelegeti diferenta intre indreptatirea prin propriile fapte sau eforturi si indreptatirea printr-un favor nemeritat acordat gratuit de Creator ?

Toti au spus ,, Am facut ”si lasa de inteles ca Dumnezeul lor le-o datoreaza , atat musulmanul , evreul , ortodoxul , cat si evanghelicul.

Pe cand pentru cel ce crede harul si indreptatirea sau justificarea prin credinta spune :

,, El a facut totul pentru mine , salvarea mea nu tine de mine eu m-am nascut pacatos dar am fost declarat drept pentru ca pacatele mele au fost transferate asupra lui Cristos si dreptatea si ascultarea lui Cristos au fost puse tot de Dumnezeu in contul meu .

Faptele bune pe care le-am facut dupa indreptatirea mea sunt dovada faptului ca am fost nascut de sus si salvat pentru eternitate . Cand am privit mai atent in Scriptura am observat ca si acestea au fost randuite tot de Dumnezeu ca sa merg prin ele ca sa nu am cu ce ma lauda , deoarece lauda si gloria sa o aibe numai EL !

Pocainta, credinţa, mantuirea, indreptatirea, faptele mele bune, vointa si infaptuirea, harul, toate sunt daruri gratuite si nemeritate pe care le-am primit dupa ce El si-a facut mila cu mine si m-a nascut din nou . Ba inca ma priveste chiar înfiat si glorificat in indurarea Sa. Eu nu am nici cea mai mica lauda in indreptatirea si salvarea ( mantuirea ) mea ! ”

Apostolul Pavel spune ca nadejdea noastra nu este in propria neprihanire (indreptatire) ci prin sangele si rascumpararea care este in Cristos Isus .Rom . 3.24. :

,, Si sunt socotiti neprihaniti, fara plata, prin harul Sau, prin rascumpararea care este in Hristos Isus.

Ucenicul ce crede harul este singurul care :

nu se indreptateste prin faptele sale

nu are motiv de lauda

indreapta gloria rascumparatoare doar catre Dumnezeu

el merita iazul la fel ca toţi ceilalţi căzuţi în Adam, dar faptul ca nu merge acolo este un favor nemeritat acordat selectiv şi gratuit de Dumnezeu (har)

El este indreptatit fara vre-un motiv pe care Dumnezeu sa-l fi vazut in el. El a fost indreptatit contrar a ceea ce era !

Cum vine aceasta ? Ganditi-va va rog la versetul care spunea despre Cristos Domnul ca a fost urat fara temei sau fara vre-un motiv anume – Ioan 15.25.

Expresia fara temei de aici este in greaca – δωρεάν ( dorean ) .

Acest cuvant apare de 9 ori in Noul Testament si este tradus in urmatoarele feluri :

fara temei , fara motiv , fara o cauza – Ioan 15.25.

fara plata , gratuit , in dar , liber – de 2 ori in Mat . 10.8. ; Rom . 3.24. ; 2Cor.11.7. ; Ap.21.6. ;Ap.22.17 .

pe degeaba , pentru nimic – Gal.2.21. ; 2Tes.3.8.

In acelas mod Domnul nu a avut nici un motiv pentru a te socoti indreptatit sau justificat .

El a facut-o ,, fara plata ” asa cum traduce Cornilescu in Rom .3.2 4. :

,, Si sunt socotiti neprihaniti, fara plata, prin harul Sau, prin rascumpararea care este in Hristos Isus.

Cand Dumnezeu se uita in jos la om , nu gaseste nici un motiv pentru al socoti indreptatit ( justificat sau neprihanit ) . Singurul lucru pe care il vede este pacatul si nelegiuirea .

Dar in mila si indurarea Sa suverana declara pe unii drepti transferand pacatul lor asupra lui Cristos si dreptatea si ascultarea Acestuia in contul credinciosului pocait .

Asa indreptateste sau socoteste neprihanit fara plata ( fara motiv , pe degeaba ) pe anumiti oameni din rasa cazuta a lui Adam . Nu prin fapte sau prin vre-un merit personal pe care chipurile l-a fi vazut Dumnezeu in ei datorita prestintei – ma refer aici la pocainta si credinta ( baza alegerii pentru salvarea si indreptatirea unora ) .

Tu ai înţeles ce este îndreptăţirea? Ai înţeles diferenţa între justificarea prin Cristos şi justificarea prin propriile fapte, eforturi, decizii, atitudini şi merite? Care dintre ele crezi că te vor duce în cer? Îndreptăţirea ca act suveran sau acţiunile şi strădaniile tale?

Pricepi tu ce spune apostolul: ,,sunt socotiti neprihaniti, fara plata, prin harul Sau” (Rom .3.2 4)? Ai prins sensul cuvântului ,,dorean” – fara temei , fara motiv , fara o cauza, fara plata , gratuit , in dar, liber, pe degeaba , pentru nimic? Îi inţelegi tu adevărata valoare a sensului sau îl înlocuieşti cu un sens care să îţi lase şi ţie partea ta de merit?

Indiferent ce crezi trebuie să ştii că în mântuirea omului, Domnul nu îşi împarte gloria cu nimeni!