Dumnezeirea lui Cristos Isus și a Duhului Sfant

Dumnezeirea lui Cristos Isus și a Duhului Sfant

Din păcate sunt mulți astăzi care contesta faptul ca Tatăl ,Isus Cristos și Duhul Sfant sunt persoane distincte și egale ce compun Dumnezeul Triunic .

În mintea multora Dumnezeul Triunic este imaginat ca pe un podium de premiere cu Tatăl pe cea mai înaltă treapta , pe cea de a doua pe Isus Cristos și pe cea de a treia treapta pe Duhul sfant . Acest mod de înțelegere se datorează faptului ca se aduc argumente greșit înțelese gen : Şi când toate lucrurile Îi vor fi supuse, atunci chiar şi Fiul Se va supune Celui ce I-a supus toate lucrurile, pentru ca Dumnezeu să fie totul în toţi. (1Cor. 15.28.) .

Mulți înțeleg greșit slujbele și privilegiile asumate în Legământul harului în care fiecare persoana a Dumnezeului Triunic își asuma de buna voie anumite responsabilități și se obliga sa le duca la indeplinire pentru răscumpărarea noastră . Intelegand distorsionat aceste slujbe și responsabilități diferite în mintea omului firesc se nasc repede ierarhii pe care strebuie pozitionat șeful și subalternii .

Scriptura învaţă și eu cred că există numai un singur Dumnezeu viu şi adevărat ; infinit ; etern ; existent prin Sine Însuşi ; imuabil ; sfânt ; drept , omniscient , omnipotent ; omniprezent ; care este Duh ; al cărui nume este Yahweh; Creatorul şi conducătorul suprem al cerului şi al pământului ; iar în unitatea esenţei, naturii şi fiinţei Dumnezeirii unice, există trei distincţii eterne, ce ne sunt descoperite nouă sub figura unor persoane, Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt ; aceste trei sunt egale în fiecare perfecţiune divină, executând slujbe distincte, dar în armonie în măreaţa lucrare de răscumpărare, fiind vrednice de aceeaşi onoare, închinare şi ascultare .

In cele ce urmează voi încerca sa aduc dovezi din Scriptura cum ca Isus Cristos cât și Duhul Sfant sunt Dumnezeu .

Cristos Isus este Dumnezeu

Isus a făcut afirmații indirecte despre Sine în Noul Testament prin care a lasat de înțeles urechilor ce îl ascultau ca El era Dumnezeu .

Una dintre afirmatiile indirecte făcute de El ca era Dumnezeu se subantelege din versetele din Mc. 2.5-7. , unde afirma ca avea autoritate de a ierta păcatele .

5. Cand le-a vazut Isus credinta, a zis slabanogului: „Fiule, pacatele iti sunt iertate!”

6. Unii din carturari, care erau de fata, se gandeau in inimile lor:

7. „Cum vorbeste Omul acesta astfel? Huleste! Cine poate sa ierte pacatele decat numai Dumnezeu?”

Afirmatia indirecta ca El iarta păcatele a stârnit în carturarii deși morți spiritual gândul ca doar Dumnezeu putea sa ierte păcatele . Morți fiind neputandu-L sa Il creadă ce le spunea , l- au acuzat de hula în ciuda faptului ca au rationat corect din punct de vedere spiritual.

O alta afirmatie indirecta prin care evreii și noi trebuie sa înțelegem ca El este Dumnezeu trebuie desprinsa din pasajele unde vorbește ca El va judeca lumea pentru păcatele comise. Pasajele sunt multe de aceea voi aminti doar Ioan 5.22- 23.

22. Tatal nici nu judeca pe nimeni, ci toata judecata a dat-o Fiului,

23. pentru ca toti sa cinsteasca pe Fiul cum cinstesc pe Tatal.

Judecata omenirii în conceptia evreilor și a celor ce au înțeles harul , nu putea fi făcută decât de Acela caruia I sa adus ofensa , al carui ochi este atât de curat încât nu ingaduie nelegiuirea.

O alta afirmatie indirecta este făcută de Isus cu privire la dumnezeirea Sa atunci când face aluzie la existența Sa veșnica spunând despre Sine – EU SUNT !

58. Isus le-a zis: „Adevarat, adevarat va spun ca mai inainte ca sa se nasca Avraam, sunt Eu.”

59. La auzul acestor vorbe, au luat pietre ca sa arunce in El. Dar Isus S-a ascuns si a iesit din Templu, trecand prin mijlocul lor. Si asa a plecat din Templu. (Ioan 8.58-59) .

Cei ce au pus mana pe pietre au știut imediat ca El s-a identificat cu Îngerul ce se declara EU SUNT , Înger care era Dumnezeul lui Avraam, Dumnezeul lui Isaac si Dumnezeul lui Iacov !

14. Dumnezeu a zis lui Moise: „Eu sunt Cel ce sunt.” Si a adaugat: „Vei raspunde copiilor lui Israel astfel: „Cel ce Se numeste „Eu sunt”, m-a trimis la voi.”

15. Dumnezeu a mai zis lui Moise: „Asa sa vorbesti copiilor lui Israel: „Domnul Dumnezeul parintilor vostri, Dumnezeul lui Avraam, Dumnezeul lui Isaac si Dumnezeul lui Iacov, m-a trimis la voi. Acesta este Numele Meu pentru vesnicie, acesta este Numele Meu din neam in neam.” (Ex.3.14-15.) .

Dacă nu intelegeau asta nu aveau o astfel de reacție . În mintea lor oarba de păcat dar plină de religiozitate nu au putut sa Îl identifice cu adevărat cine este. Ei care cunosteau litera Legii lui Moise făceau repede conexiunea cu textul dar nu Îl puteau accepta ca Dumnezeu intrupat . Ei Îl socoteau doar un om muritor care încerca să se declare fără succes Yahweh și ca atare trebuia eliminat pentru hula . Fapt care le-a și reușit când a sosit vremea .

O alta afirmatie indirecta despre Sine ca este Dumnezeu au desprins-o iudeii atunci când El deslega ziua de odihna și facea vindecari miraculoase pe care numai Creatorul le putea executa .

27. Apoi le-a zis: „Sabatul a fost facut pentru om, iar nu omul pentru Sabat;

28. asa ca Fiul omului este Domn chiar si al Sabatului.” (Mc.2.27-28.)

În versetele de mai sus El se declara Stăpân peste odihna drept rezervat doar Celui ce a instituit-o . El era singurul în măsura sa o de-a sau să ne dezlege de ea . Ioan apostolul prinde acest gând în Ioan 5 . 18. unde afirma :

18. Tocmai de aceea cautau si mai mult iudeii sa-L omoare, nu numai fiindca dezlega ziua Sabatului, dar si pentru ca zicea ca Dumnezeu este Tatal Sau si Se facea astfel deopotriva cu Dumnezeu.

O alta afirmatie de data asta directa despre Sine ca este Dumnezeu o găsim în pasajul din Ioan 13:12-14. :

12. Dupa ce le-a spalat picioarele, Si-a luat hainele, S-a asezat iarasi la masa si le-a zis: „Intelegeti voi ce v-am facut Eu?

13. Voi Ma numiti „Invatatorul si Domnul” si bine ziceti, caci sunt.

14. Deci daca Eu, Domnul si Invatatorul vostru, v-am spalat picioarele, si voi sunteti datori sa va spalati picioarele unii altora

O alta afirmatie directa a dumnezeirii lui Isus Cristos o găsim în textele din Ioan 10.30. și Ioan 14.7-9 . Acolo El afirma Iudeilor ca este una în unitate în natura și esenta dumnezeirii cu Tatăl și ca cine vede și cunoaște pe Isus vede și cunoaște pe Tatăl .

30. Eu si Tatal una suntem.”

7. Daca M-ati fi cunoscut pe Mine, ati fi cunoscut si pe Tatal Meu. Si de acum incolo Il veti cunoaste; si L-ati si vazut.”

8. „Doamne”, I-a zis Filip, „arata-ne pe Tatal, si ne este de ajuns.”

9. Isus i-a zis: „De atata vreme sunt cu voi si nu M-ai cunoscut, Filipe? Cine M-a vazut pe Mine a vazut pe Tatal. Cum zici tu, dar: „Arata-ne pe Tatal”?

O alta afirmatie a lui Isus Cristos ca este Dumnezeu , o găsim în pasajul unde marele preot își rupe haina preoteasca ca forma de protest la pretentia lui Isus ca este Dumnezeu . De fapt de fiecare data când evreii intelegeau pretentia lui Isus ca este Dumnezeu verdictul era – „Huleste ! „, după care cautau pietre pe jos sa-L ucidă .

63. Isus tacea. Si marele preot a luat cuvantul si I-a zis: „Te jur, pe Dumnezeul cel Viu, sa ne spui daca esti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu.”

64. „Da”, i-a raspuns Isus, „sunt! Ba mai mult, va spun ca de acum incolo veti vedea pe Fiul omului sezand la dreapta puterii lui Dumnezeu si venind pe norii cerului.”

65. Atunci marele preot si-a rupt hainele si a zis: „A hulit! Ce nevoie mai avem de martori? Iata ca acum ati auzit hula Lui.

66. Ce credeti?” Ei au raspuns: „Este vinovat, sa fie pedepsit cu moartea.” ( Mat.26.63-66 ) .

Marele preot a considerat răspunsul dat de Isus drept o ofensa fără margini și ca să-și arate indignarea a răspuns printr-un gest extrem care nu-i era ingaduit sa îl facă . Probabil ca îl socotea ca un răspuns pe măsura la adresa Unuia care se pozitiona cu o treapta mai sus ca el , ba chiar mai mult la dreapta maririi în ceruri . În Lege era scris :

10. Preotul care este mare preot intre fratii lui, pe capul caruia a fost turnat untdelemnul pentru ungere, si care a fost inchinat in slujba Domnului si imbracat in vesminte sfintite, sa nu-si descopere capul si sa nu-si sfasie vesmintele. (Lev.21.10 .) .

6. Moise a zis lui Aaron, lui Eleazar si lui Itamar, fiii lui Aaron: „Sa nu va descoperiti capetele si sa nu va rupeti hainele, ca nu cumva sa muriti si sa Se manie Domnul impotriva intregii adunari. (Lev. 10.6. ) .

Pretentia ca este Dumnezeu este de fapt cea care ia și atras sentința de condamnare la moarte prin rastignire Ioan 19.7. .

7. Iudeii i-au raspuns: „Noi avem o Lege, si dupa Legea aceasta, El trebuie sa moara, pentru ca S-a facut pe Sine Fiul lui Dumnezeu.”

În cartea Revelatiei , Isus se identifica pe Sine cu Yahweh Savaot , Împăratul și Rascumparatorul din Isaia 44.6. , care este singurul Elohim , Cel dintai si Cel de pe Urma :

http://biblehub.com/interlinear/isaiah/44-6.htm

Isaia 44.6. Asa vorbeste Domnul, Imparatul lui Israel si Rascumparatorul lui, Domnul ostirilor: „Eu sunt Cel dintai si Cel de pe Urma, si afara de Mine, nu este alt Dumnezeu.

Afirmatiile lui Isus le găsim în :

Apoc.1:11,17,18 . care zicea: „Eu sunt Alfa si Omega, Cel Dintai si Cel de pe Urma. Ce vezi, scrie intr-o carte si trimite-o celor sapte biserici … .

17. Cand L-am vazut, am cazut la picioarele Lui ca mort. El Si-a pus mana dreapta peste mine si a zis: „Nu te teme! Eu sunt Cel Dintai si Cel de pe Urma,

18. Cel Viu. Am fost mort, si iata ca sunt viu in vecii vecilor.

Ap.2.8. Ingerului Bisericii din Smirna scrie-i: „Iata ce zice Cel Dintai si Cel de pe Urma, Cel ce a murit si a inviat:

Ap.22.12-13. „Iata, Eu vin curand; si rasplata Mea este cu Mine, ca sa dau fiecaruia dupa fapta lui.

13. Eu sunt Alfa si Omega, Cel Dintai si Cel de pe Urma, Inceputul si Sfarsitul.”

Ca o paranteza , tot în cartea lui Isaia vedem clar dumnezeirea Fiului , a Tatălui și a Duhului Sfant și pe Isus în postura de etern Creator :

Isaia 48. 12,13,16.

12. Asculta-Ma, Iacove! Si tu, Israele, pe care te-am chemat! Eu, Eu sunt Cel Dintai si tot Eu sunt si Cel din Urma.

13. Mana Mea a intemeiat pamantul, si dreapta Mea a intins cerurile: cum le-am chemat, s-au si infatisat indata.

16. Apropiati-va de Mine si ascultati! De la inceput, n-am vorbit in ascuns, de la obarsia acestor lucruri, am fost de fata. Si acum, Domnul Dumnezeu M-a trimis cu Duhul Sau.”

Nu numai ca Isus Domnul a afirmat despre Sine ca este Dumnezeu dar și apostolii Săi au făcut acelas lucru în evanghelii cât și în epistole.

Apostolul Toma exclama în Evanghelia scrisa de apostolul Ioan în 20.28 , la adresa lui Isus când ii vede rănile de la palme și coasta :

28. Drept raspuns, Toma I-a zis: „Domnul meu si Dumnezeul meu!”

Apostolul Ioan afirma la rândul sau în Ioan 1.1. și 1Ioan 5.20. , ca Isus Galileianul era Dumnezeu :

Ioan 1.1. La inceput era Cuvantul, si Cuvantul era cu Dumnezeu, si Cuvantul era Dumnezeu.

1Ioan 5.20. Stim ca Fiul lui Dumnezeu a venit si ne-a dat pricepere sa cunoastem pe Cel ce este adevarat. Si noi suntem in Cel ce este adevarat, adica in Isus Hristos, Fiul Lui. El este Dumnezeul adevarat si viata vesnica.

Ap.17.14 . Ei se vor razboi cu Mielul; dar Mielul ii va birui, pentru ca El este Domnul domnilor si Imparatul imparatilor. Si cei chemati, alesi si credinciosi, care sunt cu El, de asemenea, ii vor birui.”

Apostolul Pavel afirma ca Isus Cristos este Dumnezeu :

F.A . 20.28. Luati seama, dar, la voi insiva si la toata turma peste care v-a pus Duhul Sfant episcopi, ca sa pastoriti Biserica Domnului, pe care a castigat-o cu insusi sangele Sau.

Rom 9.5. patriarhii, si din ei a iesit, dupa trup, Hristosul, care este mai presus de toate lucrurile, Dumnezeu binecuvantat in veci. Amin!

1Cor.2.7-8 . comparat cu Ps.24.10. :

1Cor.2.7-8 Noi propovaduim intelepciunea lui Dumnezeu, …… si pe care n-a cunoscut-o niciunul din fruntasii veacului acestuia; caci, daca ar fi cunoscut-o, n-ar fi rastignit pe Domnul slavei.

Ps.24.10. „Cine este acest Imparat al slavei?” – Domnul ostirilor: El este Imparatul slavei!

Col.1.15 .El este chipul Dumnezeului celui nevazut, Cel intai nascut din toata zidirea.

În Col.1.17 . ca El este cel ce sustine întregul univers ,indicandu-L ca și Creator :

17. El este mai inainte de toate lucrurile, si toate se tin prin El.

Col.2.9. Caci in El locuieste trupeste toata plinatatea Dumnezeirii.

Fil. 2.11. si orice limba sa marturiseasca, spre slava lui Dumnezeu Tatal, ca Isus Hristos este Domnul.

Tit 2.13. asteptand fericita noastra nadejde si aratarea slavei marelui nostru Dumnezeu si Mantuitor Isus Hristos.

Apostolul Petru marturiseste în F.A.2.34-35. , despre Isus pe care Îl predica ca este Adonai ( Domnul ) , citandu-l pe proorocul David din Psalmul mesianic 110 . 1.

Caci David nu s-a suit in ceruri, ci el singur zice: „Domnul a zis Domnului meu : „Sezi la dreapta Mea,pana ce voi pune pe vrajmasii Tai sub picioarele Tale .

În ebraica expresia din Ps.110.1. ,, Domnului meu ” este ADONI .

2Petru 1.1 . Simon Petru, rob si apostol al lui Isus Hristos, catre cei ce au capatat o credinta de acelasi pret cu a noastra, prin dreptatea Dumnezeului si Mantuitorului nostru Isus Hristos:

Autorul către Evrei consemneaza dumnezeirea lui Isus Cristos in Evr.1.6-13 . :

6. Si, cand duce iarasi in lume pe Cel intai nascut, zice: „Toti ingerii lui Dumnezeu sa I se inchine!” ( ingerii sfinti nu se inchinau unei creaturi , decât Creatorului ) .

7. Si despre ingeri zice: „Din vanturi face ingeri ai Lui; si dintr-o flacara de foc, slujitori ai Lui”;

8. pe cand Fiului I-a zis: „Scaunul Tau de domnie, Dumnezeule, este in veci de veci; toiagul domniei Tale este un toiag de dreptate; ( Fiul este numit Dumnezeu etern care domneste ) .

9. Tu ai iubit neprihanirea si ai urat nelegiuirea: de aceea, Dumnezeule, Dumnezeul Tau Te-a uns cu un untdelemn de bucurie mai presus decat pe tovarasii Tai.” ( Fiul este numit Dumnezeu uns – de către Dumnezeu ) .

10. Şi iarăşi: „La început, Tu, Doamne, ai întemeiat pământul; şi cerurile sunt lucrarea mâinilor Tale. ( Fiul este numit Creator al universului , Ii arata eternitatea și omnipotenta ) .

11. Ele vor pieri, dar Tu rămâi; toate se vor învechi ca o haină; ( eternitatea lui Cristos ) .

12. le vei face sul ca pe o manta, şi vor fi schimbate; dar Tu eşti acelaşi; şi anii Tăi nu se vor sfârşi.” ( imuabilitatea și eternitatea Domnului Isus ) .

13. Şi căruia din îngeri i-a zis El vreodată: „Şezi la dreapta Mea, până voi pune pe vrăjmaşii Tăi aşternut al picioarelor Tale„? ( autoritatea , gloria și omnipotenta Domnului Isus ).

Doctorul Luca consemneaza discuția Domnului Isus cu carturarii din Luc . 20.42-44 .

42. Caci insusi David zice in cartea Psalmilor: „Domnul a zis Domnului meu: „Sezi la dreapta Mea,

43. pana voi pune pe vrajmasii Tai sub picioarele Tale.

44. Deci David Il numeste Domn; atunci cum este El fiul lui?”

În aceste versete Domnul Isus citeaza din Psalmul 110 .1. , unde în ebraica , scrie YAHWEH zice lui ADONAI – sezi la dreapta mea . (http://biblehub.com/interlinear/psalms/110-1.htm )

Cuvântul Domn din versetele 42 și 44 , în greaca este Kyrion echivalentul lui YAHWEH sau ADONAI din ebraica . La întrebarea ridicată de Isus Cristos : ” Deci David Il numeste Domn; atunci cum este El fiul lui? „, carturarii iudeii nu au răspuns nimic deoarece se temeau sa spună ca un urmaș al lui David va fi Yahweh intrupat .

Un înger al Domnului marturiseste în Evanghelia după Luca 2.11. :

astazi, in cetatea lui David, vi S-a nascut un Mantuitor, care este Hristos, Domnul.

Domnul Isus Cristos în afara faptului ca a făcut afirmații care arata ca este Dumnezeu , are chiar și atributele pe care le are Dumnezeu lui Israel , atribute pe care nu le are nici o alta creatura din ceruri , de pe pământ sau de sub pământ .

Isus Cristos Domnul este etern :

Ioan 1.1. La inceput era Cuvantul, si Cuvantul era cu Dumnezeu, si Cuvantul era Dumnezeu.

Mica 5.2. 2. „Si tu, Betleeme Efrata, macar ca esti prea mic intre cetatile de capetenie ale lui Iuda, totusi din tine Imi va iesi Cel ce va stapani peste Israel si a carui obarsie se suie pana in vremuri stravechi, pana in zilele vesniciei.

Ioan 17.5. Si acum, Tata, proslaveste-Ma la Tine insuti cu slava pe care o aveam la Tine, inainte de a fi lumea .

Dumnezeul lui Israel este etern :

Ps.90.2. Inainte ca sa se fi nascut muntii si inainte ca sa se fi facut pamantul si lumea, din vesnicie in vesnicie, Tu esti Dumnezeu!

Isus Cristos Domnul este omniprezent :

Mat.28.20 ,,Si iata ca Eu sunt cu voi in toate zilele, pana la sfarsitul veacului.” Amin.

( Isus Domnul spune ca este prezent în fiecare clipa cu toate Ekklesiile sale de pe pământ în acelas timp . )

Ef.3.21. a Lui sa fie slava in Biserica si in Hristos Isus, din neam in neam, in vecii vecilor! Amin.

Dumnezeul lui Israel este omniprezent :

Ieremia 23.24 . Poate cineva să stea într-un loc ascuns fără să-l văd Eu? – zice Domnul. Nu umplu Eu cerurile şi pământul? – zice Domnul.

Isus Cristos Domnul este omnipotent :

Mat 28.18. Isus S-a apropiat de ei, a vorbit cu ei si le-a zis: „Toata puterea Mi-a fost data in cer si pe pamant.

Ap.1.8. Eu sunt Alfa si Omega, Inceputul si Sfarsitul”, zice Domnul Dumnezeu, „Cel ce este, Cel ce era si Cel ce vine, Cel Atotputernic.” ( Ap.11,13,17,18. ) .

Isus este numit Cel atotputernic nu doar un dumnezeu puternic așa cum afirma martorii urmasii lui Charles Taze Russell .

Dumnezeul lui Israel este omnipotent :

Gen.48.3. Iacov a zis lui Iosif: „Dumnezeul cel Atotputernic mi S-a aratat la Luz, in tara Canaan, si m-a binecuvantat.

Isus Cristos Domnul este omniscient :

Col.2.2-3. ca sa cunoasca taina lui Dumnezeu Tatal, adica pe Hristos, in care sunt ascunse toate comorile intelepciunii si ale stiintei.

Dumnezeul lui Israel este omniscient :

Evr. 4.13. Nicio faptura nu este ascunsa de El, ci totul este gol si descoperit inaintea ochilor Aceluia cu care avem a face.

Ps .40. 28 . Nu stii? N-ai auzit? Dumnezeul cel Vesnic, Domnul, a facut marginile pamantului. El nu oboseste, nici nu osteneste; priceperea Lui nu poate fi patrunsa.

Atributul omniscientei este cel mai atacat atribut al dumnezeirii Domnului Isus Cristos. Unii o fac din nestiinta alții din reavointa . Pasajul invocat de ei pentru a desfinta omniscienta lui Cristos Isus este pasajul din Matei 24:36 – 37. , sau Mc.13.32 – 33. (trad. D.Cornilescu ):

Mc.13 .32 . Cat despre ziua aceea sau ceasul acela, nu stie nimeni, nici ingerii din ceruri, nici Fiul, ci numai Tatal.

33. Luati seama, vegheati si rugati-va; caci nu stiti cand va veni vremea aceea.

Expresia : “Despre ziua aceea şi despre ceasul acela, nu ştie nimeni: nici îngerii din ceruri, nici Fiul, ci numai Tatăl.” , făcea aluzie la terminologia nuptială iudaica. Era o terminologie ce era cunoscută în contextul casatoriei de către toți iudeii și tocmai acesta este motivul pentru care Domnul Isus o folosește pentru a le explica ucenicilor ca trebuie să se pregătească și în acelas timp sa vegheze pana la venirea Sa .

Cand un tânăr urma să se căsătorească , acesta se ducea la tatal fetei , si o cerea in casatorie . Prețul zestrei unei fecioare , pe care trebuia sa îl plătească tatălui miresei era cam 200 de sicli . Mirele cu cat îsi iubea mai mult viitoarea mireasa cu atât plătea mai mult.

Dacă cadeau de acord în privința aceasta , tatal fetei mergea și lua doua pahare cu vin , chema fata si o intreba daca vrea sa ia pe respectivul de barbat. Ea nu era obligata sa ii raspunda , dar daca intindea mana si lua paharul si bea , casatoria era pecetluita. Mirele trebuia sa isi bea si el paharul lui . Din acest moment mirele pleca acasa la el pentru a pregati odaia nuptiala .

Cata vreme lucra el la odaia nuptiala mireasa trebuia sa își pregateasca trusoul de nunta , zestrea și să se pregătească pentru intampinarea mirelui . Ea era insotita în tot acest timp și ajutata cu pregatirea de fete fecioare , un fel de domnișoare de onoare de azi .Ele trebuiau sa ii fie alături și sa vegheze împreuna cu ea . În caz ca mirele venea noaptea ele trebuiau sa aibe pregătite lampile cu undelemn , prevazute cu o mica plăcută de argint lustruit ce reflectau lumina înainte .

Un singur lucru nu il stiau cei doi atat mirele cat si mireasa din momentul când își intorceau spatele unul altuia , și anume : ceasul in care mirele trebuia sa vina dupa ea ca sa o duca la casa tatalui. De ce ? Pentru ca aceasta chestiune o hotara tatal mirelui care trebuia intre timp sa pregateasca camera ospatului și dacă facea parte dintr-o casta superioara a societății de , haine pentru nuntas .

Cand acestea toate erau gata , tatăl mirelui îl chema pe acesta și il anunta ca poate sa meargă sa îs aducă mireasa acasă . Mirele chema pe prietenul sau cel mai bun si acesta mergea înainte la casa miresei si bătând în poarta striga :

,, Iată vine mirele iesitii in intampinare !”. Fecioarele trebuiau să fie gata cu lampile dacă era seara , sa lumineze cararea pe care intra mirele sa își ia mireasa , după care porneau in alai la casa tatalui unde avea loc ospatul de nunta .

In acest context iudaic , Domnul vorbea ucenicilor Săi , ,,ca El nu stie ceasul ci numai Tatal ” . Sa nu uitam ca acolo Un Evreu, le vorbea unor evrei . Acestia stiau despre ce le vorbea pentru ca ei cunosteau lucrurile cu privire la casatorie. Știm ca de multe ori dupa ce le spunea cate o pilda le-o si deslusea , acum vedem ca ei nu mai intreaba pentru ca se mai maturizasera si intelegeau contextul . Tocmai de aceea dupa acest verset in contextul din Mc. 13.33. spune : ,, Luati seama vegheati si rugativa pentu ca nu stiti ceasul …. „.

Daca Isus este ştirbit de atributul omniscientei , El nu mai poate fi considerat Dumnezeu . Devine Unul de care poți ascunde lucruri , Unul care se poate aștepta orcand la surprize , prins pe picior greșit și chiar vulnerabil . Un astfel de Isus Cristos nu este prezentat de Scriptura .

Isus Cristos Domnul este autoexistent :

Ioan 5.26 Caci, dupa cum Tatal are viata in Sine, tot asa a dat si Fiului sa aiba viata in Sine.

Dumnezeul lui Israel este autoexistent :

Ioan 5.26 Caci, dupa cum Tatal are viata in Sine ….. .

Isus Cristos Domnul este imuabil (nu se schimba ) :

Evr. 13.8. Isus Hristos este acelasi ieri si azi si in veci!

Dumnezeul lui Israel este imuabil :

Ps.102 . 27 .Dar Tu ramai Acelasi, si anii Tai nu se vor sfarsi.

Isus Cristos Domnul este Adevărul :

Ioan 14.6 . Isus i-a zis: „Eu sunt Calea, Adevarul si Viata. Nimeni nu vine la Tatal decat prin Mine.

Dumnezeu lui Israel este adevărul :

Is.65. 16 . Aşa că, cine se va binecuvânta în ţară se va binecuvânta în Dumnezeul adevărului, şi cine va jura în ţară va jura pe Dumnezeul adevărului, căci vechile suferinţe vor fi uitate, vor fi ascunse de ochii Mei.

Isus Cristos Domnul este sfintenie :

Luc.1.35. Ingerul i-a raspuns: „Duhul Sfant Se va cobori peste tine, si puterea Celui Preainalt te va umbri. De aceea Sfantul care Se va naste din tine, va fi chemat Fiul lui Dumnezeu.

Evr.7.26. Si tocmai un astfel de Mare Preot ne trebuia: sfant, nevinovat, fara pata, despartit de pacatosi si inaltat mai presus de ceruri,

Dumnezeu lui Israel este sfânt :

Psalm 99.3 . Să laude oamenii Numele Tău cel mare şi înfricoşat, căci este sfânt!

Isus Cristos Domnul este iubire :

Ioan 15.9. Cum M-a iubit pe Mine Tatăl, aşa v-am iubit şi Eu pe voi. Rămâneţi în dragostea Mea.

Dumnezeu lui Israel este iubire :

Ier . 31 . 3. Domnul mi Se arata de departe: „Te iubesc cu o iubire vesnica; de aceea iti pastrez bunatatea Mea!

1Ioan 4. 16. Dumnezeu este dragoste; şi cine rămâne în dragoste rămâne în Dumnezeu, şi Dumnezeu rămâne în el.

Deci , dacă Cineva are atributele lui Dumnezeu , Noul Testament marturiseste despre El prin apostoli ca este Dumnezeu și chiar El Insuși afirma ca este Dumnezeu , atunci Acela chiar este Dumnezeu !

Duhul Sfant este Dumnezeu

Duhul Sfant nu este o forța , o energie sau un abur așa cum Îl definesc unii ci este Dumnezeu ! Are insusiri personale asemănătoare cu ale Tatălui și ale lui Cristos după al caror chip ne asemanam și noi . Duhul Sfant are voința , intelect sentimente pe care o energie , o forța sau un abur nu și le poate însuși în veci !

Când Scriptura vorbește despre Duhul Sfant vorbește printr-un pronume personal masculin așa cum o face și despre Isus Cristos cât și despre Dumnezeu Tatăl !

Ioan 16.13-14. Când va veni Mângâietorul, Duhul adevărului, are să vă călăuzească în tot adevărul; căci El nu va vorbi de la El, ci va vorbi tot ce va fi auzit şi vă va descoperi lucrurile viitoare.

14. El va proslăvi, pentru că va lua din ce este al Meu şi vă va descoperi.

Cuvantul ,,Meu ” arata tot spre un pronume personal masculin atribuit lui Cristos.

Atât Duhul Sfant cât și Cristos Isus sunt prezentati ca Parakletos :

Ioan 14.26. Dar Mângâietorul, adică Duhul Sfânt, pe care-L va trimite Tatăl în Numele Meu, vă va învăţa toate lucrurile şi vă va aduce aminte de tot ce v-am spus Eu.

Ioan 15.26. Când va veni Mângâietorul, pe care-L voi trimite de la Tatăl, adică Duhul adevărului, care purcede de la Tatăl, El va mărturisi despre Mine.

1Ioan 2.1. Copilaşilor, vă scriu aceste lucruri ca să nu păcătuiţi. Dar, dacă cineva a păcătuit, avem la Tatăl un Mijlocitor, pe Isus Hristos, Cel Neprihănit.

Versetul 1Ioan 2.1. este singurul verset unde Isus este dat ca Parakletos .

Parakletos (gr.) = mangaietor , mijlocitor , avocat , sfatuitor.

O forța , o energie sau un abur nu poate fi numit Parakletos . Un Parakletos are sentimente dacă știe sa mangaie și sa inatreasca inimile zdrobite , trebuie sa aibe înțelepciune ca să fie sfatuitor , voința și intelect pentru a face pe avocatul și pentru a pleda pentru cauza ta , etc .

Despre Duhul se vorbește ca având insusiri personale :

Duhul Sfant are inteligenta – ratiune :

Ioan 14.26. Dar Mângâietorul, adică Duhul Sfânt, pe care-L va trimite Tatăl în Numele Meu, vă va învăţa toate lucrurile şi vă va aduce aminte de tot ce v-am spus Eu.

Duhul Sfant are voința :

1Cor.12.11. Dar toate aceste lucruri le face unul şi acelaşi Duh, care dă fiecăruia în parte, cum voieşte.

Duhul Sfant are sentimente :

Ef.4.30. Să nu întristaţi pe Duhul Sfânt al lui Dumnezeu, prin care aţi fost pecetluiţi pentru ziua răscumpărării.

Rom.8.26. Dar insusi Duhul mijloceste pentru noi cu suspine negraite.

Atâta timp cât concluzionam ca despre Duhul Sfant se vorbește ca despre o persoana la masculin ce are ratiune , voința , sentimente și în alte părți se spune despre El ca : învața, vorbește , mijloceste , suspina , marturiseste , calauzeste , porunceste , descopera , cerceteaza , nu poți afirma ca aceste insusiri le are o forța , o energie sau un abur .

Nu numai ca are insusiri asemănătoare cu Fiul dar are și aceleași atribute cu Cristos Isus .

În cele ce urmează o să arat cu verset și capitol ca Duhul Sfant deține aceleas atribute cu Isus Cristos .

Dacă Cristos este etern și Duhul Sfant este etern :

Ioan 1.1. La inceput era Cuvantul, si Cuvantul era cu Dumnezeu, si Cuvantul era Dumnezeu.

Evr.9.14 . cu cat mai mult sangele lui Hristos, care, prin Duhul cel vesnic, S-a adus pe Sine insusi jertfa fara pata lui Dumnezeu,

Dacă Cristos este omniprezent și Duhul Sfant este omniprezent :

Mat.28.20 . ,,Si iata ca Eu sunt cu voi in toate zilele, pana la sfarsitul veacului.” Amin.

( Isus Domnul spune ca este prezent în fiecare clipa cu toate Ekklesiile sale de pe pământ în acelas timp . )

Ps.139.7-10 . Unde ma voi duce departe de Duhul Tau si unde voi fugi departe de fata Ta?

8. Daca ma voi sui in cer, Tu esti acolo; daca ma voi culca in Locuinta mortilor, iata-Te si acolo;

9. daca voi lua aripile zorilor si ma voi duce sa locuiesc la marginea marii,

10. si acolo mana Ta ma va calauzi, si dreapta Ta ma va apuca.

Dacă Cristos este omniscient și Duhul Sfant este omniscient :

Col.2.2-3. ca sa cunoasca taina lui Dumnezeu Tatal, adica pe Hristos, in care sunt ascunse toate comorile intelepciunii si ale stiintei.

1 Cor. 2:10. Nouă însă Dumnezeu ni* le-a descoperit prin Duhul Său. Căci Duhul cercetează totul, chiar şi lucrurile adânci ale lui Dumnezeu.

Dacă Cristos este omnipotent și Duhul Sfant este omnipotent :

Ap.1.8.Eu sunt Alfa si Omega, Inceputul si Sfarsitul”, zice Domnul Dumnezeu, „Cel ce este, Cel ce era si Cel ce vine, Cel Atotputernic.”

Luc.1.35. Ingerul i-a raspuns: „Duhul Sfant Se va cobori peste tine, si puterea Celui Preainalt te va umbri. De aceea Sfantul care Se va naste din tine, va fi chemat Fiul lui Dumnezeu.

Cel Atotputernic – Fiul , nu putea să se intrupeze decât prin ,, umbrirea Unuia la fel de Atotputernic , urmând principiul ,, fiecare după soiul sau .

Dacă Cristos este Adevărul și Duhul Sfant este adevarul :

Ioan 14.6 . Isus i-a zis: „Eu sunt Calea, Adevarul si Viata. Nimeni nu vine la Tatal decat prin Mine.

1Ioan 5.6 . El, Isus Hristos, este Cel ce a venit cu apa si cu sange; nu numai cu apa, ci cu apa si cu sange; si Duhul este Cel ce marturiseste despre lucrul acesta, fiindca Duhul este adevarul.

Ioan 16:13. Când va veni Mângâietorul, Duhul* adevărului, are să vă** călăuzească în tot adevărul; căci El nu va vorbi de la El, ci va vorbi tot ce va fi auzit şi vă va descoperi lucrurile viitoare.

1Ioan 5.6 . şi Duhul este Cel ce mărturiseşte despre lucrul acesta, fiindcă Duhul este adevărul.

Dacă Cristos este sfant și Duhul Sfant este sfant :

Luc.1.35. Ingerul i-a raspuns: „Duhul Sfant Se va cobori peste tine, si puterea Celui Preainalt te va umbri. De aceea Sfantul care Se va naste din tine, va fi chemat Fiul lui Dumnezeu.

Aici pot adauga toate pasajele care aplică termenul sfânt la adresa Duhului !

Dacă Cristos este iubire și Duhul Sfant este iubire :

Ioan 15.9 . Cum M-a iubit pe Mine Tatăl, aşa v-am iubit şi Eu pe voi. Rămâneţi în dragostea Mea.

Rom. 15:30.Vă îndemn, dar, fraţilor, pentru Domnul nostru Isus Hristos şi pentru* dragostea Duhului, să** vă luptaţi împreună cu mine în rugăciunile voastre către Dumnezeu pentru mine,

Deci dacă , Duhul Sfant are aceleas atribute cu Cristos , și Cristos are aceleas atribute ca Dumnezeu , putem spune ca și Duhul este Dumnezeu . Acelas concluzie o scoate în evidenta și apostolul Pavel când scrie în 2Cor.3.17. : Căci Domnul este Duhul; şi unde este Duhul Domnului, acolo este slobozenia.

În afara de acestea Duhul Sfant este Acela care ne face sa avem o relație cât mai profunda și personala cu Dumnezeul Triunic.

Duhul Sfant este Cel care locuiește în trupul de lut al omnului născut de sus și este cel care îl naște din nou , îl învața să se roage , îl pune deoparte pentru Dumnezeu și îl pecetluieste pentru ziua rascumpararii .

1Cor.3.16. Nu ştiţi că voi sunteţi templul lui Dumnezeu şi că Duhul lui Dumnezeu locuieşte în voi?

Ioan 3.5-7 . „Adevărat, adevărat îţi spun că, dacă nu se naşte cineva din apă şi din Duh, nu poate să intre în Împărăţia lui Dumnezeu.

6. Ce este născut din carne este carne, şi ce este născut din Duh este duh.

7. Nu te mira că ţi-am zis: „Trebuie să vă naşteţi din nou.”

Rom.8.26. Şi tot astfel şi Duhul ne ajută în slăbiciunea noastră: căci nu ştim cum trebuie să ne rugăm. Dar însuşi Duhul mijloceşte pentru noi cu suspine negrăite.

2Tes.2.13. Noi insa, frati preaiubiti de Domnul, trebuie sa multumim totdeauna lui Dumnezeu pentru voi, caci de la inceput Dumnezeu v-a ales pentru mantuire, in sfintirea Duhului si credinta adevarului.

Ef.1.13-14. Şi voi, după ce aţi auzit Cuvântul adevărului (Evanghelia mântuirii voastre), aţi crezut în El şi aţi fost pecetluiţi cu Duhul Sfânt care fusese făgăduit

14. şi care este o arvună a moştenirii noastre, pentru răscumpărarea celor câştigaţi de Dumnezeu, spre lauda slavei Lui.

Duhul Sfant este Cel care ne va invia și pe noi din morți așa cum a făcut-o și cu Domnul nostru Isus Cristos . Aceasta lucrare de inviere este pusa pe seama lui Dumnezeu în pasajul unde vorbește despre răpire – 1Tes. 4.14-17.

Rom.8.11. Şi dacă Duhul Celui ce a înviat pe Isus dintre cei morţi locuieşte în voi, Cel ce a înviat pe Hristos Isus din morţi va învia şi trupurile voastre muritoare, din pricina Duhului Său, care locuieşte în voi.

1Tes. 4.14-17. Căci, dacă credem că Isus a murit şi a înviat, credem şi că Dumnezeu va aduce înapoi, împreună cu Isus, pe cei ce au adormit în El.

15. Iată, în adevăr, ce vă spunem prin Cuvântul Domnului: noi cei vii, care vom rămâne până la venirea Domnului, nu vom lua-o înaintea celor adormiţi.

16. Căci însuşi Domnul, cu un strigăt, cu glasul unui arhanghel şi cu trâmbiţa lui Dumnezeu, Se va coborî din cer, şi întâi vor învia cei morţi în Hristos.

17. Apoi, noi cei vii, care vom fi rămas, vom fi răpiţi toţi împreună cu ei în nori, ca să întâmpinăm pe Domnul în văzduh; şi astfel vom fi totdeauna cu Domnul.

Duhul Sfant executa lucrări care sunt atribuite Dumnezeului lui Israel din Vechiul Testament :

Duhul Sfant este întâlnit încă din Gen.1.2. unde se spune ca se misca pe deasupra apelor .

El este participant direct în creație ca și Creator . Ps.104. 30 . Îţi trimiţi Tu suflarea, ele sunt zidite, şi înnoieşti astfel faţa pământului.

Suflarea lui Dumnezeu este Duhul lui Dumnezeu ( wə·rū·aḥ ’ĕ·lō·hîm) :

http://biblehub.com/interlinear/genesis/1-2.htm

rū·ḥă·ḵā = Duhul Tău

http://biblehub.com/interlinear/psalms/104-30.htm

Deoarece Duhul Sfant executa lucrări care sunt atribuite Dumnezeului lui Israel din Vechiul Testament , cuvintele Duhul Sfant și Dumnezeu o să le găsim de multe ori folosite interschimbabil .

În 1Cor.3.16. si 1.Cor. 6.19 . este un asemenea caz car sugerează ca a fi locuit de Duhul Sfant însemna de fapt sa fi locuit de Dumnezeu .

1Cor.3.16. Nu ştiţi că voi sunteţi templul lui Dumnezeu şi că Duhul lui Dumnezeu locuieşte în voi?

1.Cor. 6.19 . Nu ştiţi că trupul vostru este Templul Duhului Sfânt care locuieşte în voi şi pe care L-aţi primit de la Dumnezeu? Şi că voi nu sunteţi ai voştri?

Un alt caz este întâlnit în pasajul unde mor Anania și Safira unde apostolul Petru sugerează ca mintind pe Duhul Sfant de fapt mint pe Dumnezeu .

F.A.5.3-4. Petru i-a zis: „Anania, pentru ce ţi-a umplut Satana inima ca să minţi pe Duhul Sfânt şi să ascunzi o parte din preţul moşioarei?

4. Dacă n-o vindeai, nu rămânea ea a ta? Şi, după ce ai vândut-o, nu puteai să faci ce vrei cu preţul ei? Cum s-a putut naşte un astfel de gând în inima ta? N-ai minţit pe oameni, ci pe Dumnezeu.”

Acestea sunt motivele pentru care cred ca Duhul Sfant cât și Isus Cristos sunt deopotriva cu Tatăl și sunt ceea ce Scriptura numește ,, Singurul Dumnezeu ” .