Penticostalii de pe strada Azusa

Intrigat de cartea lui Richard Foster – Discipline spirituale , s-a nascut in mine dorinta de a cunoaste cat mai multe despre miscarea penticostala . Contrariat de faptul ca studentilor de la seminarul SEMBROA ( http://sembroa.wordpress.com/ ) , li se predau invataturi si practici mistice de orientare catolico – carismatica , am pornit pe urmele miscarii penticostale sa ii descoper originile , intemeietori , invataturile , practicile cât și manifestarile acestora .

Am vrut să mă conving dacă invataturile mistice , ce sperie , din cartea lui Foster se vrea a fi impuse de persoane interesate din afara sau ele fac parte din vechiul bagaj de invataturi și practici penticostalo – carismatice ce au fost promovate cu mai bine de un secol în urma.

Initial gândeam ca anumiti pastori cu influența din conducerea cultului doresc sa promoveze anumite curente de invataturi pentru a da mișcarii din țara noastră o anumita orientare doctrinara . Dar după o lecturare mai profunda nu mai am nici un fel de îndoială în mintea mea . Ceea ce socoteam ca erezie în invataturile promovate de Foster , am descoperit cu surprindere ca ele , nu erau străine deloc intemeietorilor zelosi ai penticostalismului de la început de secol xx .

Aproape tot ce învața studenții SEMBROA , din cartea – Discipline spirituale (http://aurelmunteanu.wordpress.com/2014/05/14/in-atentia-tuturor-evanghelicilor-din-romania-si-a-seminarului-biblic-regional-oltenia-arges-sembroa/ ) invatau și practicau în Los Angeles : William J.Seymour și Frank Bartleman intemeietorii actualului cult penticostal .

In investigatia mea , am împrumutat de la un frate penticostal cartea lui Frank Bartleman : Strada Azusa – Radacinile miscarii penticostale din zilele noastre . După o lecturare atenta a primelor capitole din carte , am început sa dau dreptate din ce în ce mai mult conducerii seminarului ajungand la concluzia ca ce li se preda , este chiar doctrina de baza și nu este nici o deviere de la doctrina penticostala istorica . Am ajuns la concluzia ca seminarul actioneaza corect și nu vrea sa ii învețe decât ce s-a învățat și practicat de către inaintasii lor . Nimic mai mult .

În cele ce urmează o să schitez ce am aflat din cartea Strada Azusa , cu privire la originile , intemeietori , invataturile , practicile și manifestarile penticostale .

Radacinile miscarii : America si Tara Galilor

Focul miscarii a pornit în America cu Charles Parham la inceputurile anilor 1900 , cu William J.Seymour ucenicul acestuia , cu Frank Bartleman cât și in Tara Galilor intre anii 1904-1905 cu Evan Roberts. Mișcarea a pornit concomitent printre membrii bisericilor metodiste , baptiste , nazarinene și Holines ( bisericile sfinteniei ) , care staruiau pentru trezire și restaurarea darurilor adunarii primare (botezul cu Duhul Sfant ) în bisericile lor .

Mișcarea a avut la baza 5 principii (pag.xix):

– neprihanirea prin credința

– sfintirea ca lucrare definitiva a harului

– botezul în Duhul Sfant evidentiat ca semn exterior prin vorbirea în limbi

– vindecarea divina ca ,, ispasire ¨

– răpirea premilenara a sfintilor la a doua venire a lui Cristos.

Intemeietorii miscarii penticostalo – carismatice : Charles Parham , William J.Seymour , Frank Bartleman .

Mișcarea sa născut propriuzis in aprilie 1906 în Los Angeles pe str . Azusa la nr. 312 într-o veche clădire a unei biserici metodiste luata cu chirie . Intemeietorii miscarii din câte reda cartea , au fost William J.Seymour un predicator de culoare și pastorul Frank Bartleman . În introducerea făcută de Vinson Synan la pag. ix evenimentul este descris ca având în centru :

,, un invatator pe nume Charles Parham ; un predicator , William J.Seymour ; un oraș , Los Angeles ; un jurnalist , Frank Bartleman și o clădire , Misiunea de pe strada Azusa.¨

Charles Parham este socotit ca părintele teolog al acestei miscari . A fost ex pastor metodist din Kansas . El infinteaza prin 1898 o ,, casa de vindecare ¨ în Topeka pentru studenții săi unde ii învața printre altele despre ,,vindecarea divina¨ , justificarea prin credința , sfintirea ca a doua lucrare a harului și a doua venire înainte de mileniu a lui Cristos . Studenții erau numiti ,, apostoli ai credintei ¨ și pana prin 1908 câștiga în jur de 25.000 de adepti . În 1901 o studenta a lui – Agnes Ozman a fost botezata în ,, Duhul ¨ și începe sa vorbească în limbi . Atunci Parham scoate teoria ca dacă zici ca ești botezat cu Duhul trebuie sa ai semnul vorbirii în limbi (afirmații găsite la pag. ix și x ) .

Parham la fel ca Seymour și Bartleman se opuneau cu incapatanare ca mișcările lor sa contureze vre-o forma de organizare ecleziastica . Sediul miscarii lui Parham a rămas în Houston .

William J.Seymour un fost student de culoare al lui Charles Parham . El a fost baptist . A îmbrățișat invataturile de baza ale mentorului sau dar nu experimentase vorbirea în limbi înainte de 1906 . ,, Mantaua lui Parham ¨ a fost predata curând lui Seymour și ,, locul binecuvantarii ¨ s-a mutat din Houston în Los Angeles.

După ce a fost invitat sa predice în 1906 în Los Angeles , într-o biserica nazarineana de negrii , biserica pastorita de doamna Hutchinson , a fost dat afara după predica deoarece nazarinenii respectivi , nu credeau ca semnul botezului cu ,, Duhul ” era manifestarea

,, limbilor ¨. A vrut să se întoarcă în Houston dar la scurt timp după aceasta a înțeles ca , Domnul îl cheamă sa rămână aici . Se stabileste în casa lui Richard Asbury pe strada Bonnie Brae unde experimenteaza pentru prima data vorbirea în limbi . În curând aceasta casa devine neincapatoare și pornesc în căutarea altei locatii și găsesc un depozit vechi pe strada Azusa la nr. 312 , locatie ce mai fusese alocata unei biserici metodiste ( pag.xvi) . Aici intra în scena și Frank Bartleman , amândoi infintand mișcarea penticostala .

Despre Seymour se spune ca era ,, vasul ales ¨ ca sa duca mișcarea penticostala peste tot în lume (pag. xi) . Acest ,,vas ales ¨ a fost făcut cunoscut lumii prin scrierile unui alt personaj ce a contribuit la extinderea miscarii atât în America cât și în afara și anume jurnalistul Frank Bartleman .

Frank Bartleman era slujitor pana în 1897 într-o biserica baptista . Zice ca a fost convertit la Cristos în octombrie 1893 în Philadelphia , în biserica pastorita de Russell Conwell autorul evangheliei prosperitatii . La vârsta de 22 de ani Seymour este botezat de Conwell și după botez , acesta devine pastor predicator de strada .

În 1897 , Bartleman , părăsește pe baptisti și trece la Mișcarea sfinteniei ( holiness ). După aceea își face studiile la Institutul Biblic Moody în Chicago .

Apoi se alătura Bisericii Metodiste Wesleyene unde este desemnat ca pastor în localitatea Corry – Pennsylvania .La aceasta biserica are câteva experiențe mistice insotite de stari euforice . Bartleman relateaza ca într-o tabara a simțit o serie de ,, socuri electrice ¨ și-a pierdut cunoștința ( pag. Xiii ) .

In 1900 dupa casatorie , este ordinat in Philadelphia sa pastoreasca un grup de

,, penticostali holiness ”. Părăsește și aceasta mișcare după care colaboreaza cu predicatoreasa din Denver , Alma White , conducătoarea bisericii ,, Stâlpul de Foc ”.

Dorește sa reia lucrarea de pastoratie în Biserica Metodista Wesleyyana , dar este respins . Acelas lucru se întâmpla și după întâlnirea cu Phineas Breese pe care l-a rugat să-i pastoreasca o biserica nazarineana . Phineas Breese este intemeietorul Bisericii Nazarinene . Acesta chiar dacă era un adept al ,, Ploii tarzii ¨ la fel ca Parham , Seymour și Bartleman , nu era intr-u totul de acord cu doctrinele acestora .

În decembrie 1904 , pleacă din Sacramento în Los Angeles și se alătura Misiunii Peniel , misiune fondată și condusa de doamna Manie Ferguson , autoarea imnului

,, Blessed Quietness ¨ , ,,Tacere Binecuvantata ¨ . Phineas Breese fusese implicat în conducerea acestei misiuni înainte de a fonda Biserica Nazarineana în anul 1895 ( detalii la pag. xiv ).

Intra in contact cu William J.Seymour încă de când acesta locuia pe strada Bonnie Brae la Richard Asbury , apoi îl urmează pe acesta pe strada Azusa (pag. Xvii ) . Trezirea tine 3 ani și jumătate cu slujbe de 3 ori pe zi dimineața la prânz și seara . Seymour devine păstorul bisericii și nu părăsește aceasta misiune pana la moartea sa în anul 1929 .

Destinele celor trei Charles Parham , William J.Seymour si Frank Bartleman , rămân legate pana în octombrie 1906 când , Seymour invita pe părintele sau spiritual ( Parham ) , sa predice pe strada Azusa . Parham este privit ca unul ce aduce mesaje negative și care caracteriza manifestarile ce le vedea pe Azusa ca fiind abuz ( pag.xviii) !

De la Azusa flacara penticostala trece in Canada prin R.E.McAlister si A.H.Argue.

In Norvegia prin T.B.Barrat in anul 1906 . El a deschis prima biserica penticostala din Europa . Din Oslo capitala Norvegiei , penticostalismul se raspandeste in : Suedia , Danemarca , Anglia , Germania si Franta .

In Cile prin metodistul W.C. Hoover ; Brazilia prin Daniel Berg si Gunnar Vingren .

In Rusia prin baptistul newyorkez , Ivan Voronaeff ( detalii in carte la pag. xix ).

In cele din urma Frank Bartleman , se alătura miscarii ,, Oneness ¨ (unicitate ) .Accepta botezul ,, în numele lui Isus ¨ și se alătura în lucrare langa Glenn Cook și Frank Ewart . Probabil ca aceștia erau antitrinitarieni ( un fel de mișcare branhanista moderna ) deoarece penticostalii trinitarieni o numeau ,, Jesus only ) . Frank Bartleman moare în septembrie 1935 , în Los Angeles , fără să se alăture vre-unei biserici penticostale infintate de el . Amănunte găsiți la pag. xxii , în introducerea făcută de Vinson Synan.

In ROMANIA ca fondator al penticostalismului este acreditat un predicator baptist, Gheorghe Bradin in anul 1922 , care prin 1950 devine seful Cultului Penticostal.El era predicator baptist la Cuvin şi locuia în satul alăturat la Păuliş, judeţul Arad. Prima biserică penticostală a luat finta prin luna decembrie a anului 1922 .

Detalii in interviul luat de Pasi.ro cu istoricul dr. Valeriu Andreiescu :

http://www.pasi.ro/revista/numarul16/interviu-cu-istoricul-penticostal-dr-valeriu-andreiescu.html

Gheorghe Bradin a aflat de miscarea penticostala din America , prin familia Andraş, din S.U.A. si Pavel Budeanu , care a si devenit pastor penticostal ordinat un an mai tarziu . Au fost şapte baptişti români care în America au experimentat botezul cu Duhul Sfânt pe la 1921, ei au scris la rudele lor din Păuliş şi Cuvin, şi în felul acesta a aflat Gheorghe Bradin de Mişcarea Penticostală . In conformitate cu alte informaţii, Budeanu a lucrat în acele vremuri cu American Assemblies of God. El a început să lucreze cu American Church of God din anul 1943.

In Romania Budeanu, a efectuat primul botez în 16 Octombrie 1924 si „Cu această ocazie a fost făcută şi prima fotografie cu biserica din Păuliş. Pe fotografie s-a scris data şi numele bisericii, care era „Biserica lui Dumnezeu”.

Detalii in : Începutul penticostalismului în România : http://penticostalismulazi.wordpress.com/tag/gheorghe-bradin/

Invataturi , practici și manifestari penticostale în biserica mama de pe strada Azusa :

Parham , Seymour si Bartleman se opuneau oricarei forme de conduceri sau structuri ecleziastice (pag. X ) .

Bartleman spunea : ,, Sfintii ,, botezati ¨ trebuiau sa ramana ,, un singur trup ¨ asa cum fusesera chemati sa fie si sa fie liberi la fel cum Duhul era liber si sa nu fie din nou

,, inrobiti la un jug ( esleziastis ) ¨ .Citat de la pag. 62.

Nu aveau preot nici ierarhie : pag.62 ; 63; 80; ,, Fratele Seymour era recunoscut ca fiind liderul nominal . Dar nu aveam nici preot nici ierarhie. Eram ,, frati ¨ .(pag. 52 )

Cand a apostaziat lucrarea atunci au introdus preot si ierarhii :

,,Nu aveam o categorie de preoti si nici meseria de preoti . Aceste lucruri au venit mai tarziu , odata cu apostazia miscarii ¨ (pag.52) .

La Azusa , Bartleman a fost eliberat de ierarhia ecleziastica si de abuzurile ei (pag.53) .

Nu aveau program pe hartie : pag. 79 ; 80 ; 91 . ,, Nu aveam un program facut de om . Insusi Domnul conducea programul ¨ (pag.52 ) .

Bartleman era impotriva marturisilor de credinta (pag . 156 ) : ,,Cei care au intemeiat un crez fix , blocheaza drumul catre progres .¨

Aveau altar in cladire :,, Toata ziua la altar a fost plin de oameni care – L cautau pe Dumnezeu ¨ (pag. 64 ) .

,,Pe parcursul a doua saptamani , 200 de suflete au ingenunchiat in fata altarului cautandu-l pe Domnul ¨ (pag.8 ) .

Detesta predicatorii ce conduceau programe : ,, Doreau sa conduca acel loc .

Era predicator . L-am alungat de acolo , la fel cum a facut Neemia cu fiul lui Ioiada ¨(pag. 73) .

Copiii puteau primi ,,ungerea¨ (botezul cu Duhul ) in biserica si puteau aduce mesaje : ,,In cele din urma , cineva care primea ungerea se ridica pentru a rosti un mesaj . Toti recunosteau aceasta ungere si ascultau . Putea fi un copil , o femeie sau un om ¨ (pag.53-54 ) .

Colaborau cu femei predicatorese intemeietoare de misiuni : ,, Bartleman se alatura Misiunii Peniel , misiune fondata si condusa de doamna Manie Ferguson ¨(pag xiv) .

In denver el (Bartleman ) a lucrat impreuna cu Alma White , conducatoarea bisericii

,, Stalpul de Foc ¨ , un mic grup ,,holiness¨ care punea accent pe ,, Dansul sfant ¨ . Aici Bartleman a fost ,, vindecat de inchinarea la un zel sau la o credinta religioasa ¨ ¨ (pag. Xiii ) .

,, Lucrarea s-a raspandit pana in Portland si Seattle , prin sora Crawford ¨ (pag.62) .

,, Am plecat la San Diego si am predicat de doua ori pe zi in locul fratelui si sorei Otterman ¨ (pag.48 ) .

,, Intr-o seara ,diavolul a trimis doua persoane puternice ca sa opreasca lucrarea . O magiciana s-a dus in fata ca sa ne conduca in inchinare . M-am rugat sa fie scoasa afara din biserica ¨ (pag.72 ) .

,, Mama Wheaton evanghelista din inchisori si fratele Amin Allen au calatorit cu noi ¨ (pag. 93 )

,, Liderii erau niste lucratori minunati. Sora Rossiter avea o relatie profunda cu Domnul ¨ (pag . 115 ) .

,,Sora Wheaton , implicata in lucrarea de evanghelizare in inchisori , a venit in Pasadena si a predicat la Peniel . Era inflacarata pentru Dumnezeu ¨ (pag.7) .

Bartleman a avut stari euforice si experiente mistice :

,,In aceasta perioada Bartleman a avut parte de cateva experiente mistice insotite de stari euforice . Aflat intr-o tabara de studiu , el a simtit o serie de ,, socuri electrice ¨ pana intr- acolo incat si-a pierdut cunostiinta . ….. . De asemenea dupa o vindecare miraculoasa a fost ,, strapuns de Duhul ¨ timp de o ora si jumatate chiar in fata congregatiei unde predicase ¨( pag . Xiii ) .

,, Intr-o seara Duhul a coborat peste noi precum un dus electric . Multi au cazut la podea , iar Dumnezeu stapanea timpul ¨ (pag.96)

,, Intr-o seara pe cand eram la fratele Craig , Duhul a cazut peste noi in timpul slujbei , in liniste . Domnul nu m-a lasat sa spun o vorba , desi Duhul era peste mine cu putere. (pag. 110 ) .

,, Am predicat din nou la Lamanda Park , iar intr-o seara am fost coplesit de Duhul in timp ce predicam despre sacrificiul lui Ilie , incat am inceput sa sar de bucurie . Dupa slujba mi s-a spus ca unii oameni au fost atat de socati de gestul meu necugetat , incat nu ma mai doreau in adunarea lor . Erau metodisti ¨ (pag. 14) .

,, Acolo am predicat partial fiind pe genunchi , iar sfintii au venit la altar pentru rugaciune ¨ (pag.37 ) .

,, La o intalnire am stat timp de doua ore , fara sa ma pot misca , fiind impovarat pentru suflete ¨ (pag . 36) .

,,Nimeni nu putea dormi . Duhul se simtea precum un vant care sufla prin casa ¨ (pag.116 ) .

,, Intr-o noapte am avut asa o mijlocire puternica pentru suflete incat am cazut din pat , m-am rostogolit pe podea si am ajuns sub pat (pag. 113 ) .

,, La o intalnire , in timp ce am fost coplesit de Domnul , am cazut la podea . M-am uitat la predicatorii din spatele meu dar si ei erau la podea . Unul dintre ei avea picioarele incalcite intr-un scaun , astfel ca am stiut ca si ei au ajuns la podea datorita puterii lui Dumnezeu . M-am apropiat de pian , trecand printre oameni . Trupul a inceput sa-mi tremure datorita puterii lui Dumnezeu si am cazut peste pian si am ramas acolo .A fost o manifestare ca de ciclon a puterii lui Dumnezeu ¨ (pag.114 ) .

,,Apoi dintr-o data Domnul Isus Insusi ni s-a revelat . ……..

Aproape ca ne era teama sa vorbim sau sa respiram atunci cand am revenit la normal .Domnul nu ne-a spus nimic , El doar a incantat duhurile noastre prin prezenta Sa .El venise ca sa ne intareasca si sa ne asigure de lucrarea noastra pentru El ¨ (pag. 15-16 ) .

,, Intr-o alta seara toti am fost zdrobiti de dragostea lui Dumnezeu . Nu am putut face nimic altceva decat sa plangem timp de o ora intreaga ¨ (pag.96 ) .

Bartleman practica rasul sfant ( pag.117 ):

,, Unul din conducerea facultatii , pe care-l cunosteam si era penticostal mi-a cerut sa mai vorbesc din nou la ei , in acest an si apoi amandoi am fost cuprinsi de un ras sfant ¨

Aveau manifestarea ,, dragostei divine ¨ in biserica (pag.55 ) :

,, Fratele ansel Post , un predicator baptist , intr-o seara statea pe un scaun in mijlocul incaperii . Dintr-o data Duhul a coborat peste el . El a sarit de pe scaun a inceput sa-l laude pe Dumnezeu in ,, limbi ¨ cu voce tare si fugea peste tot in incapere , imbratisand pe toti oamenii pe care-i intalnea . El fusese umplut cu dragostea divina Mai tarziu a mers ca misionar in Egipt . ¨

Noaptea urlau pana deranjau vecinii cand se inchinau :

Ziarul Times , din 18 aprilie 1906 , in unul din articole scria :

,, Oameni de culoare si cativa albi imprastiati alcatuiesc aceasta congregatie , iar noaptea devine infernala pentru vecini , datorita urletelor inchinatorilor , care petrec ore in sir leganandu-se inainte si inapoi intr-un ritm chinuitor [ sic ] , intr-o atitudine de rugaciune si cerere ¨ (pag. xvii) .

,, Intr-o zi eram in biserica lui Smale , ma rugam si plangeam in fata altarului . Duhul de mijlocire era peste mine . Un frate m-a mustrat destul de dur. El nu a inteles nimic .

Firea omeneasca , in mod natural , refuza acest stil de mijlocire . ,, Gemetele ¨ in cele maimulte biserici nu sunt populare , precum este acasa o femeie in durerile nasterii . Mijlocirea (travaliul) pentru suflete nu este o companie buna pentru cei lumesti si

egoisti ¨ (pag . 20 ) .

,, Uneori in timp ce predicam , simteam ca un aer fierbinte ,, din adancuri ¨ ma loveste cu putere ¨ (pag. 5 ) .

Manifestari ciudate ale unora ce nu se lasau cuceriti de ,, Duhul ¨ (pag.115 ) :

,, Fratele Rossiter era un om foarte activ si foarte agitat . In timp ce predicam Domnul dorea sa-l atinga dar el fugea primprejur cautand sistemul de ventilatie ¨ .

,, Mai tarziu , in Findlay , Ohio , am participat la o conferinta unde in timp ce incercam sa predic , vrasmasul il tinea pe lider pe genunchi pe platforma iar acesta aprindea chibrite si se uita la pedalele de la orga . Cand un predicator nu are Duhul , diavolul il poate face sa faca lucrul cel mai nebunesc pentru a impiedica victoria unei intalniri ¨ .

Evan Roberts din Tara Galilor , modelul trezirilor din Azusa Street :

Acesta relateaza despre experientele lui cu ,, Domnul ¨ : ,, Primavara trecuta , intr-o vineri seara , in timp ce ma rugam in patul meu , inainte sa ma culc , am simtit ca sunt ridicat la un nivel , fara timp sau spatiu . Era comuniunea cu Dumnezeu … . In acea seara m-am speriat dar de atunci incoace niciodata .Atat de tare m-am cutremurat incat patul s-a cutremurat , iar fratele meu , fiind treaz , crezand ca sunt bolnav . De atunci timp de 3 luni , in fiecare noapte intre orele 1 si 5 dimineata Evan Roberts a avut aceasta

experienta . ¨ (pag.31)

Tot despre Evan si al sau plans sfant , marturiseste un martor ocular citat la pag . 32 :

,, In intensitatea agoniei sale , Evan Roberts cadea peste amvon , in timp ce multi din adunare cadeau la pamant . Barbati puternici cadeau la pamant plangand ca niste copii . Femeile tipau . Un sunet de jale si vaicareala umplea aerul . ¨

Oamenii erau patrunsi de ,, Duhul ¨ datorita lacrimilor lui Evan ( pag.32 ):

,, Un alt scriitor marturiseste ca oamenii nu sunt patrunsi datorita elocventei lui Evan Roberts ci datorita lacrimilor lui . ¨

,, L-am vazut pe tanarul Evan in convulsii din cauza durerii pentru suflete si chema intreaga adunare la rugaciune . ,, Nu cantati ¨ exclama el , ,, este atat de groaznic sa cantam ¨ . (Deseori convingerea oamenilor a fost diminuata din cauza prea multor cantari .) ¨ .

In timpul trezirii se aratau mingi ca de foc :

,, Pe tot parcursul trezirii spirituale din Tara Galilor au fost vazute deseori lumini colorate , arau ca niste mingi de foc ¨ (pag. 33 ) .

Despre lucrarea penticostala din India , Bartleman relateaza (pag . 32 ):

,, Fetele din India au lucrat atat de minunat si au fost botezate cu Duhul ( in misiunea Ramabai ) , au inceput sa se loveasca pe ele insele , fiind profund convinse de nevoia lor . Au primit o mare lumina . Dupa ce au fost eliberate au sarit in sus de bucurie timp de cateva ore , fara sa oboseasca , chiar dimpotriva au fost intarite . Ele au strigat din cauza poverii dinlauntru lor si de deasupra lor . Unele au cazut caci au vazut o lumina puternica trecand pe langa ele , in timp ce focul lui Dumnezeu ardea pe ceilalti membrii din trup din cauza pacatului lor , a mandriei , a maniei , a iubirii fata de lume , a egoismului , a mizeriei lor , etc . … dupa botezul cu Duhul Sfant nu am mai avut nevoie de mancare doua , trei zile .

Odata aproape 20 de fete au intrat in transa si au fost inconstiente de aceasta lume timp de maimulte ore ; unele dintre ele au fost in aceasta stare pentru 3 sau 4 zile . In tot acel timp ele au cantat , s-au rugat , au batut din palme , s-au rostogolit sau au stat nemiscate .

Intr-o noapte Duhul s-a revarsat peste una dintre fetele care se rugau . Colega ei care dormea langa ea s-a trezit , a vazut cum focul o cuprinde si a fugit dupa un vas cu apa ca sa-l arunce peste ea . … . Multe dintre aceste fete au primit un foc neobisnuit , minunat si supranatural .

In Tabara Kara au aparut pe pereti imagini cu fete mici aflate in rugaciune care , in mod supranatural , prezentau viata lui Cristos . Figurile se miscau in imagini si erau colorate . … . Toate imaginile descriau cu claritate povestea Bibliei si au fost in totalitate supranaturale .

Cele mai periculoase invataturi ale penticostalilor de pe Azusa :

Bartleman invata ca mintea trebuie sa inceteze sa mai fie activa ca sa poti primi ,,Duhul ¨ :

,, Mintea lui ( fr. Rossiter ) lucra mereu . Nimic nu-L impiedica mai mult pe Dumnezeu decat acest lucru , mai ales cand astepti ca El sa-ti de-a ,, botezul ¨ . Mintea trebuie sa inceteze sa mai fie activa inainte ca Dumnezeu sa o ia in stapanire ¨ (pag.115 )

( Acum inteleg eu de ce invata penticostalii din Filiasi ca atunci cand vrei sa primesti duhul trebuie sa mergi la un ,, vas ales ¨ si sa strigi : ,, Sange ! Sange ! ” sau ,, Slava ! Slava ! ¨ ore in sir , pana intrii in transa . Trebuie sa strigi pana iti golesti mintea , pana aiurezi ca sa te poata lua ,, duhul ¨ in stapanire ca sa fii ,, botezat ¨ sa primesti ,, vorbirea in limbi ! )

Bartleman invata ca rascumpararea pacatelor la cruce este mesajul lui Satan si ca aceasta invatatura impiedica mesajul lui !

,, Unii au abuzat de mesaj , asa cum fac de obicei cu fiecare mesaj dat de Dumnezeu , mergand pana la extreme , declarand ca intrucat lucrarea de rascumparare a fost implinita la cruce , din necesitate s-a implinit si in noi in momentul in care am crezut .

Aceasta este o mare eroare si a impiedicat foarte mult mesajul si lucrarea . Omul intotdeauna adauga la mesajul lui Dumnezeu . Acesta este modul principal al lui Satan de a discredita si de a distruge . ¨ (pag . 136 )

Bartleman spune din cate inteleg eu ca : ispasirea pacatelor noastre de la Golgota avand ca semn exterior credinta noastra in El ( capatata in urma nastreii din nou ) , nu este de ajuns pentru a fi mantuit . Jertfa lui Cristos este o piedica si o invatatura a lui Satan pusa in calea propovaduirii ,, mesajului cincizecimii ¨ !

De ce ? Pentru ca mesajul evangheliei si al rascumpararii merg mana-n mana si cine il crede este sfintit, declarat drept , rascumparat si pecetluit cu Duhul Sfant al lui Dumnezeu :

,,Efeseni 1.13.: Si voi, dupa ce ati auzit Cuvantul adevarului (Evanghelia mantuirii voastre), ati crezut in El si ati fost pecetluiti cu Duhul Sfant care fusese fagaduit .¨

Pentru el reprezinta un pericol sa crezi evanghelia rascumpararii lui Cristos prin ispasirea pacatelor la Golgota si sa nu crezi mesajul ,,staruintei dupa botezul cu Duhul ¨ .

Pentru el dovada ca esti mantuit reprezinta ,, botezul cu duhul penticostal ” implicit bolboroseala intr-o limba neinteleasa .

Pledeaza pentru ecumenism si a fi una in trupul lui Cristos – biserica universala invizibila , indiferent de credinta :

,, Oamenii lui Dumnezeu nu pot niciodata sa se adune pe baza credintelor si a disciplinelor. Ei sunt prea ingusti si schimbatori . Avem o fundatie suficient de larga sa ne tina pe toti . Cristos Insusi este aceasta fundatie .In Cristos toti oamenii lui Dumnezeu sunt una , fara a tine cont de rasa, culoare statut social sau credinta ¨ .( pag.151)

,, Am fost in multe locuri unde ,,Cincizecimea ¨ fusese insamantata .Dar oamenii erau prea ocupati corectandu-i pe altii si promovand vre-o tema sau doctrina . Cat priveste sa-i arati celuilalt ca a gresit , asta se va rezolva pe parcurs in timp ce noi continuam sa mergem pe calea cea buna ¨ (pag.152 ) .

,, Duhul lucreaza pentru unitatea credinciosilor din ziua de azi pentru a fi ,, un singur

trup ¨ , pentru ca rugaciunea lui Isus sa fie implinita , ,, ca ei sa fie una astfel incat lumea sa creada ¨ ¨ (pag.156 ) .

,, Apartinem de trupul intreg al lui Cristos , atat cel din Cer cat si cel de pe pamant . Biserica lui Dumnezeu este una . Este un lucru groaznic sa dezmembrezi ,, trupul lui Cristos ¨ . Privite prin lumina vesniciei , diferentele neinsemnate dintre crestini sunt nebunesti si pacatoase . Cristos este ,, subiectul ¨ . Si nu o anumita doctrina etc. ¨ (pag.156 ) .

In ultimul capitol al aceste carti – Pledoarie pentru unitate , Bartleman indeamna pe toti cei ,, botezati cu Duhul ¨ sa ramana in confesiunile lor indiferent de coloratura religioasa. Atata timp cat ai ,, manifestarile ¨ autorul te asigura ca esti mantuit si faci parte din trupul mistic – biserica universala invizibila . Esti mantuit indiferent de doctrina !

Bartleman dupa o chemare la ecumenism ,da un citat din John Bunyan care crede ca trupul lui Cristos a fost sfasiat de anabaptisti al caror nume vine din iad :

H.L.Hastings a scris urmatoarele : ,, Se pare ca timp de secole instrumentul preferat al diavolului a fost acela de a polecri si de a separa si persecuta poporul lui Dumnezeu , pentru a carui unitate Mantuitorul s-a rugat atat de fierbinte ¨ .

John Bunyan a fost foarte dur . El a scris urmatoarele : ,, Din moment ce vrei sa stii cum as dori sa fiu numit , eu doresc daca Dumnezeu considera ca sunt vrednic , sa fiu numit crestin , un credincios sau orice alt nume confirmat de Duhul Sfant . Cat de acele titluri razvratite , cum ar fi anabaptistii etc. , cred ca ei nu au venit din Ierusalim sau Antiohia , ci mai degraba din Iad sau Babilon , din cauza tendintei lor naturale spre sciziune , iar voi ii recunoasteti dupa roadele lor . ¨ ( citat de la pag.154)

Intrebarea mea este din ce carte , citeaza, Bartleman pe John Bunyan cu acest paragraf ? Intreb asta ,deoarece stiu ca Bunyan era unul dintre acei anabaptisti condamnat la moarte de biserica Angliei . Anabaptistii s-au opus oranduirii Bisericii Catolice , si bisericii protestante a Angliei .

A afirma ca toti cei ce se chemau anabaptisti vin din iad , este o veche poveste inventata de catolici . A sustine asta ca penticostal inseamna sa treci de partea Curvei celei Mari . John Bunyan a stat 13 ani in inchisoare datorita persecutiei bisericii oficiale !

Pentru edificare adeptilor lui Bartleman le recomand : Reformatorii si copiii lor vitregi de Leonard Verduin :

www.abaptistvoice.com/…/articole/ReformatoriiSiCopiiiLorVitregi.pdf

Concluzie :

Asa cum am spus de la inceput , scopul meu in acest articol , a fost sa descoper intemeietorii miscarii penticostale , invataturile si manifestarile lor . Sa descoper toate acestea pentru a ma convinge daca invataturile de la seminarul SEMBROA , din cartea lui Foster se vrea a fi impuse de persoane interesate din afara sau dacă ele fac parte din vechiul bagaj de invataturi și practici penticostale .

Am ajuns la concluzia ca tot ce se preda din cartea lui Richard Foster la seminar este pura doctrina penticostala ca-n primele zile de pe Azusa .

Sunt ferm convins ca miscarea penticostala la intemeierea ei , in esenta era carismatica . Din citatele pe care le-am dat mai sus , din invataturile si manifestarile lor , eu unul , nu mai am nici un fel de indoiala .

Studenti nu trebuie sa se dezica de invataturile si practicile carismatice ca nefiind ale lor , deoarece biserica lor mama in ziua nasterii ei le promova .

Seminarul si conducerea procedeaza corect cand implementeaza ca discipline de

baza : ,, plansul sfant ” , ,, rasul sfant ” , ,, dansul sfant “ , ,, golirea mintii “, transa ,

,, staruinta dupa Duhul “ si ,, botezul cu Duhul “ . Mie unul mi s-ar parea incorect sa nu li se predea deoarece , acesta este penticostalismul istoric .

Problema insa ramane aceeas ca si in articolul trecut . Ce faceti cu invataturile si practicile acestea ? Cartea ce consemneaza istoria nasterii cultului vostru penticostal atesta toate aceste manifestari nescripturale .Nu mai puteti sa fugiti acum de responsabilitate si sa nu vi – o asumati .

Trebuie sa dati un verdict : sunt invataturi care vin din ceruri de sus sau de jos din Adanc ? Trec ele testul acid al Scripturii sau nu ?

Acestea sunt întrebările și cred ca ar trebui ca fiecare din voi să fie capabil să se pronunte . Domnul sa va de-a har !